Jump to content

TBI vs 650?


puffen_83

Recommended Posts

mitt första inlägg här så ta det varsamt :P

har fått erbjudandet att byta min Holley 650 vacum mot ett TBI-system

motorn är en 390 -70.

som det är idag så är fuggen grymt felbestyckad, får på tok för mycket soppa över hela registret..

vad har jag för för/nack-delar med att byta mot TBI-sprutet?

Link to comment
Share on other sites

Hej Puffen_83

Insprutning är insprutining svårt att få en förgasare lika exakt men lättare att bestycka om en förgasare om den inte går som du vill är det ju!

Inte speciellt dyrt heller, så vill du få din Holley 650 vacum att fungera bra till din 390 motor är det ju inte specielet svårt.

Bara att byta munstycken och tillskotsventil och vacum fjäder till du upnår en bra balance på det hela. Kontrolera även choken! Inte ovanligt att dom ligger i alldeles för mycket och länge!

Däremot insprutning brukar ju kräva om programering i styr boxen innan det fungerar bra. Som man brukar ha svårt att kunna göra utan många bra hjälp medel som data program m.m. Men när det verkligen är klart och man inte ska trima något mer är det ju svårt att slå, med lambda styrning m.m.

Vad kommer TBI systemet ifrån? Är det ett van sprut med 2 port eller något värre?

Kan ju krävas rätt mycket byggande innan du fåt ditt alla givare m.m.

Även kanse man vill ha lite större än 2 port på en 390 maskin för full effekt.

Holley kan gå betydligt snållare än man tror :D ombestycka en båt här för ett tag sen som tog 2,5 liter distansen nu säger han att den tar 1,7 per distans. Så du hör det finns att spara på dropparna. Desutom är den båten piggare än tidigare, trots mindre soppa.

Berätta mer hur trimad är din motor m.m.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

det är ett holley pro-jection system, (det är väl en form av tbi som jag förstått det?)

hursomhelst så ställer man ju tomgång, mellanreg, fullgas, acc, choke, bränsletryck osv elektroniskt med små vridpottar och kräver endast en vattentemp-givare.

det funkar kanon på bilen som det sitter på nu men han som äger det litar inte på annat är fögasare (som visserligen är pålitliga o driftsäkra) men själv byter jag gärna,

frågan är bara vad det finns för för och nackdelar med det?

den fördelen jag ser är att man har lite mer finjusteringsmöjligheter gällande bränsleblandningen och slipper labba med munstycken, nålar, choke osv och på så sätt få mer kontroll över bränsleförbrukningen...

eller är jag fel ute?

motorn är orginal i övrigt & går som den ska bortsett från bränsleblandningen. vet dock inte hur mkt effekt som gömmer sig däri..

Link to comment
Share on other sites

Är det den här?

Art nr 502-20S

Pro–Jection Throttle Body Injection

Pro–Jection 2D Throttle Body Injection 670 cfm for GM, Chrysler, Ford, AMC Small/Big Block engines up to 275HP.

Skulle gissa att den insprutningen kostar betydligt mer än en Holley 650 vacum så det är väll bara att tacka och ta imot om du får ett sånt erbjudande :D

Sen vet jag ju inte hur mycket effekt du vill ha om 275 hk räcker?

Trodde det var någon som försökte pracka på dig ett gamalt van sprut eller något sånt som sen kommer att bli mycket modifiering med.

Men det där Holley TBI sprutet låter intressant ! Speciellt eftersom du tydligen får vridpottar att ställa in det med :D

Går nog att optimera det till en väldigt trevlig motor och mycket snål skulle jag gissa på med lagom kam i motorn :D

Jag skulle ha svårt att inte byta skulle jag inte vara nöjd kan man ju alltid köpa en förgasare igen, dom har ju gått ner mycket i pris dom sissta åren.

Hur ska du göra nu då byter du?

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Tog en snabb titt på summit hur priset kunnde vara på det sprutet.

HLY-502-20S Holley Pro-Jection Fuel Injection Systems

Pro-Jection Fuel Injection, Throttle Body, 670 cfm, Speed Density, AMC/ GM/ Mopar/ Ford/ Plymouth, V8, Kit

Today $799.88

Här är lite priser på holley 650

HLY-0-80555C Holley Model 4175 Carburetors

Carburetor, Replacement, 650 cfm, 4-Barrel, Spread Bore, Electric Choke, Single Inlet, Dichromate, GM, Each

Today $315.88

HLY-0-80783C Holley Model 4150 Carburetors

Carburetor, Model 4150, 650 cfm, Square Bore, 4-Barrel, Electric Choke, Dual Inlet, Dichromate, Each

Today $339.95

Låter som du ska byta rätt snabbt!

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

jo, jag vet inte art.nr på det men det verkar vara ett sånt iaf.

det blir nog byte. men frågan är om det räcker till? vet itne hur mycket effekt som lurar i min maskin, nån som vet?

har inte planer på att trimma nånting utan bara få snurran att gå som den ska utan att dra onödigt med bränsle, just nu ligger den på ca 2liter/mil snäll körning.. :twisted:

sen kan det ju vara smidigt att konvertera till E85 med ett sådant sprut

Edit, kom på att ja inte skrivit att bilen är en ford galaxie xl cab -70, hoppas ni inte tar illa upp för att jag inte har en pony men här verkar alla ford v8 vänner hänga :oops:

Link to comment
Share on other sites

Är inte helt insat i det här E85 racet.

Men det låter ju som det handlar om att ge motorn ca 30% extra med soppa och ställa upp förtändningen.

Så om din bil redan går fett kanske det blir perfekt med E85 i den som den är bestyckad nu?

Men nog låter det som ett bra byte till sprutet, hur ofta gasar du fullt med bilen? Är du en race putte eller en glidare?

Annars kanske det räcker med 275hk.

Lycka till med ditt val.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

jo jag ska prova att tanka E85 och har jag tur kanske det blir bra det

men hursomhelst så vill jag gärna köra på sprutet..

det händer titt som tätt att man håller plattan i mattan men i huvudsak landsväg o cruising..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...