Jump to content

Cobra 93


LS

Recommended Posts

Har funderingar på anskaffning av Cobra -93 och är nyfiken på omdömen t ex tänk på detta etc. :?

Hur försäkrar jag mig om att bilen är t ex en äkta Cobra och inte en GT :?:

Och även om bilen är eftermonterad med turbo, godkänner t ex bilprovningen detta :?:

Link to comment
Share on other sites

finns det så många 93Cobra i sverige?

av 93orna totalt LX samt GT finns det 17styckna varav 13stycken är cabriolet!

Då återstår 4 stycken och du kan se det i VIN# , 8:e tecknet ska vara "D"

(är inte vårat chassinummer dom sista 10?, då borde D vara den första bokstaven isf.)

Link to comment
Share on other sites

Ett tillägg, det står faktiskt i en del regbevis att det är en "cobra", exempelvis en del 87or osv...

Helt felaktigt då den enda cobran mellan 87-93 är just 93 orna...

Cobra R fanns ju också, men typ 100-200stycken gjordes då.

Men sen finns det ngt långt bak i huvudet som säger mig, Canada, Cobra och även Emblemtrim....

men det vet säkert ngn annan mera om!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

93´Cobror växer ju inte direkt på träd men motorkod D är nog en säker grej. Finns väl inga andra specifika siffror som talar om att det är just en Cobra - R eller inte, mer än motorkoden.

Är det dock lite gjort med bilen under årens lopp så råder det ju rätt många meningar om detta angående pris mm. Du nämnde turbo bla. Sitter det det på den nu har dom väl förmodligen bytt kolvar till smidda. Detta var ju nåt som ändrades i början av produktionsåret 1993 till förmån för billigare och tystare "Hypereutectic" modellerna.

Av 1993 Cobra och Cobra R gjordes 1854 svarta, 1891 röda, 1355 turkosa och då är dom 107 R - modellerna inräknade som alla ska vart röda.

Vad gäller övriga detaljer är det rätt mycket som skiljer en Cobra mot vanliga LX/GT. Motorn är en GT-40 version av High Output maskinen med allt vad det innebär. Effekterna på 93orna avsett V8 modell är ju nerdragen jämfört med tidigare årsmodeller. Detta av lite olika anledningar, en del påstår det är mätmetoder och annat och inte någon egentlig skillnad. Cobran ger på pappret 235hk men i verkligheten någonstans mellan 250-275.

Är det en flyttgodsbil med avgasintyg ska det inte vara några problem.

Ha det gott och lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...