Jump to content

Byte av insug?


Gäst

Recommended Posts

Har hittat ett performer insug till salu. Nu undrar jag om det skulle ge någon effekt att byta till det? Har såvitt jag vet original nu på min 351w.

351w 750cfm holley + headers sitter på nu.

Vad tror ni? Något att satsa på?

Link to comment
Share on other sites

Vad väger ett originalinsug och vad väger ett sådant i alu?

Ingen som har några uppgifter om det ger någon prestandaskillnad?

Link to comment
Share on other sites

Knappt märkbar effekt om din motor är helt orginal?

Performer är bland de snällaste trimbitarna och för att du skall märka något så bör en passande kamaxel monteras in i motorn.

För övrigt har motorn alldeles för stor förgasare om den den i övrigt är orginal bestyckad.

Till orginal motor bör du ligga på 5-600cfm för att den ska gå bra och ekonomiskt.

En större förgasare än så kan faktiskt få motorn gå sämmre

Men sen beror det ju lite på vad du själv vill?

Byt inte bara enstaka bitar om du inte har en mål.

Svagaste länken i kedjan bestämmer heter det ju.

Viktskillnad är inte så stor på insug....Du kanske vinner 5kg eller nått jag gissar bara.

Link to comment
Share on other sites

Ok, inget att satsa på då med andra ord.

Vet inte hur förgasaren är bestyckad, men bilen drar inte så hemskt mycket vid lugn landsvägskörning, 1.1l/mil. Men den tvekar lite vid gaspådrag.

Link to comment
Share on other sites

Performer är ett bra insug och en storsäljare för Edelbrock.

Så om dina planer framöver är att köra "måttligt" trimmat med bibehållen komfort så är det rätt insug.

Men du behöver inte köpa det bara för du hittat en annons.....Det vimmlar av dessa insug och dom är hyffsat billiga nya också.

För lite mer klös i bilen så behövs ett större insug och framförallt en kamaxel.

Förbrukningen är inte så stor skillnad på landsvägskörning för 500,600 eller 750cfm förgasare då dom anpassar sig bra vid konstant körning.

Men det är just i lågvarvsregistret som det blir svårare att justera in den eftersom lufgenomströmingen blir så låg i förgasaren att inte rätt blanding kan ske.

Lätt hänt att motorn blir dränkt och då tvekar.

Med en mindre förgasare som får du mycket snabbare gensvar från motorn och upplevs mycket piggare.

Matematisk kommer din orginalmotor aldrig behöva mer än 550-600cfm. De extra 150cfm som din förgasare är byggd för och för din nuvarande motorkonfiguration kommer inte uttnyttjas.

På "TEKNIK" sidan har vi en länk till förgasar beräkning

Kolla in den och räkna själv

http://www.ponycarburetors.com/default.asp?page=calculatingcfm

Link to comment
Share on other sites

Har inte riktigt förstått det där med hur man räknar ut förgasar storlek.

Om man kollar i olika tabeller och dylikt så får man fram en viss storlek av förgasare till en 302à ,men om man då ska köra med Edelbrocks rpm kit så rekomenderar dom en 750cfm. :?:

Link to comment
Share on other sites

Har inte riktigt förstått det där med hur man räknar ut förgasar storlek.

Om man kollar i olika tabeller och dylikt så får man fram en viss storlek av förgasare till en 302à ,men om man då ska köra med Edelbrocks rpm kit så rekomenderar dom en 750cfm. :?:

Ja det stämmer men nu var det enbart Performer som det frågades om och där rekomenderas 600-650cfm av Edelbrock

Performer jobbar mellan 0-5500rpm och därför får du en lägre siffra.

Med RPM kittet (1500-6500rpm) så matar kamaxeln cylindrarna med mer och därför behövs större fugge.

När börjar man börjar gå över på lite hårdare trim så får man istället ge efter på komfort och ekonomi.

Motorn går lite mer oroligt, kamkurva med mer överlapp gör att bränsle ekonomin blir sämmre och mindre vacum till bromsservo.

Bromseffekten minskar en aning.

Men forfarande mycket körbart!

Jag har för länge sedan själv kört exakt detta kitt med 302 och 750cfm och det gick bra.

Enda nackdelen som jag märkte var att jag körde med bakaxelutväxling 2,73 och orginal turbin vilket gjorde att motorn gärna hostade till vid start från 0 km/tim

Med RPM så trivs motorn bättre med lite högre utväxling för att komma igång.

Jag hade förvisso Ford orginal tändsystem vilket är lite klent så med en MSD tändbox och fördelare så dödar man säkert hostandet

Link to comment
Share on other sites

Många kloka ord från Per B cmc538

Skriver några funderingar och tips också.

Ibland undrar jag om inte det rekomenderas lite onödigt stora förgasare bara för det låter lite häftigare vid försäljningen. Samma som en del motor byggen får för stora förgasare bara för att det låter coolare vid en försäljning.

Kanske fel av mig men känns så ibland.

Tänker på det gamla ordspråket "Är du det minsta fundersam välj den mindre förgasaren"

Audioslave

Försök låna en dubbelpumpare 650 eller vanlig vacum holley 600 ställ in den perfekt och prova skulle tro att du kommer gilla motorn ännu mer då :D

Just axet brukar ju bli lidande med för stora förgasare topfarten bruka man få ändå, men det är ju axet som man använder och vill ha bra :D

Och hur ofta varvar man normaltrimade V8:or förbi 6000rpm?

Smak sak men jag skulle inte sätta en 750 på en 302 eller 351 som första val. utan heller 500 till 600 cfm, sen vill du ha en rapp motor ge den inte onödigt mycket soppa.

Lycka till med bilen.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Många kloka ord från Per B cmc538

Skriver några funderingar och tips också.

Ibland undrar jag om inte det rekomenderas lite onödigt stora förgasare bara för det låter lite häftigare vid försäljningen. Samma som en del motor byggen får för stora förgasare bara för att det låter coolare vid en försäljning.

Kanske fel av mig men känns så ibland.

Tänker på det gamla ordspråket "Är du det minsta fundersam välj den mindre förgasaren"

Ja exakt min tanke också.

Förgasar storlek och märke är ofta det stora samtalsämnet men i själva verket är den en slav och ger inte mer än vad motorn kräver.

Lite överdrivet kanske! ;)

Men vi människor funkar nog lite så i allt vi köper.....större=bättre....Coca Cola bättre än Pepsi........Oljan Penzoil låter häftigt och snygga flaskor=måste vara bra.

Vi gillar allt som ser och låter coolt!

Sorry men jag var också tvungen att vädra lite amatörpsykologiska tankar! 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...