Gäst October 25, 2005 Report Share October 25, 2005 Har demonterat vänster bromsok fram och ska renovera det med nya packningar och rengöring.Nu undrar jag vad jag kan använda för att få rent det inuti så att all skit som inte ska vara där försvinner.Var lite ytrost på cylindrarna och en av dem var jävligt svår att få ut, men det gick till slut med tryckluften.Fick en spray med bromsolja i ansiktet, tur man har glasögon... Några tips? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst October 26, 2005 Report Share October 26, 2005 Ok, ingen som svarar. Tänkte iaf att man kunde tvätta rent inuti bromsoket med thinner eller någon annan starkare vätska så att all skit lossar.Bra eller dålig idé? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 October 26, 2005 Report Share October 26, 2005 Hej.Du kan använda thinner eller T-röd, Aceton mm dessameddel dunstar snabbt och ställer inte till några problem. Jag har bytt bromsvätskor på några av minna renoveringar,alltså bytt från vanlig bromsvätska till silikonvätska då harjag gjort så att jag kört igenom T-röd för att få bort lössmuts och sedan fyllt i silikonvätska som jag luftat igenomnågra ett antal vändor, har fungerat för mig. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leffe N cmc712 October 26, 2005 Report Share October 26, 2005 En annan grej som funkar bra är bromsrengöringsspray, som egentligen är avsett för rengöring av bromsbelägg och skivor. Biter på det mesta och dunstar snabbt. Finns bla. från CRC och Würt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NiklasW October 26, 2005 Report Share October 26, 2005 Jag skrubbade rent mina bromscylinderlopp med en sån vanlig hushållssvamp med mörkgrön skrubbyta på. Då blev det hur fint som helst och jag tror mina såg ännu värre ut än dina lopp. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders CMC601 November 4, 2005 Report Share November 4, 2005 Hej,Om du har lite rost på kanten utan för pakningsspåret kan du lugn slipa lite lätt med slippapper. Inuti loppet är hushållssvampen en bra ide om du inte vill ordna upp med ett sk. heningsverktyg (går att köpa hos de välassorterade verktygsfirmor) och om du delar på 4-kolvsoket.Målet är att kolvarna löper lätt och fint i oket. Kolla nogrant innan du monterar nya pakningen.Har du rost på kolvarna är det bara att slänga. Du kommer att få kärvande ok som ett brev på posten om du inte bytar kolvarna. Nya i rostfritt går att köpa.När du monterar ihop, så applicerar du rikliga mängder monteringspasta (röd eller blå gegga) som är anpassat speciellt till broms ok/cylindrar.När du har kolven på plats och ska montera gummibälgen som stänger ute stöv och skit, då applicerar du också lite bromspasta bakom bälgen. Detta säkrar så inte kanten på utsidan av loppet i oket börjar rosta igen.Glöm inte att ta ut luftningsnippeln. Byt eller rengör och montér den med lite kopparpasta på gängorna, då säkrar du att den aldrig rostar fast, samt det blit lättare att lufta bromsarna då kopparpastan tätar i gängorna.Lite tidsödande, men säkrar många problemfria mil.Lycka till.Anders Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts