Jump to content

Lambda-värde högt


spin

Recommended Posts

Försökte besiktiga min GT -94 innan jag skulle stalla in för vintern. Det visade sig inte vara så enkelt. Lamda-värdet vid förhöjd tomgång var på tok för högt. Det var 1.48 (0,95-1,09 är ok). Har kollat så att avgassystemet inte läcker. Det är samma värde i båda rören. De andra miljövärdena CO, CO 2500 och HC är noll.

Har någon ett tips var det kan bero på???????????????

Skrev ut svaren nedan och åkte till besiktningen. Efter att de konstaterade att det fanns luftpump så gick den igenom. Min bil har nu tillåtet lambdavärde 0,95-9,99!

Tack för hjälpen!!! :D:D

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle råda dej att kika på luftmängdsmätaren. Skruva av torx-skruvarna och titta på "glödtrådarna". dessa skall vara blanka och fina. Finns det beläggning på dem så finns det en chans att man kan göra rent dom, men byte av maf rekomenderas.

Standardfel på ford.

kan också vara spricka i avgasystemet eller fel på syresensorn. (inte troligt)

Link to comment
Share on other sites

Slängde ut 780 spänn på felsökning idag där dom kollade allt typ, men kunde ändå inte förstå varför det är så högt lambda värde, så dom sa att jag skulle försöka få tag på nån firma där man kunde koppla in datorn i bilen, så jag ringde Jernbergs i gbg där dom snabbt konstaterade att det sitter en luftpump i motorn och därför ska besiktningen inte mäta lambda värdet. :evil:

Så då åkte jag till besiktingen och dom gordkände felet med med det samma! Så det var 780:- åt ingenting...

Så nu vet ni ifall ni får samma problem!

TACK, TACK, TACK för den Steeda!!!

Har samma problem som du hade med min 94'a cab. Har precis varit i kontakt med ingenjörerna på AB Svensk bilprovning och fått det verifierat att det inte finns någon övre gräns för lambda värdet vid lufttillsatta avgaser (luftpump) för Fordar tillverkade i USA. Har precis blivit underkänd på för högt lambda värde. Jag blir så trött... :evil:

Återkommer när bilen är färdig..

//Tommy[/quote:3w1eogz7]

Bilen gick igenom. Lambda värdet blir värdelöst i och med att det sitter en luftpump som blåser in syre i avgaserna. Ring till teknikerna på AB svensk bilprovning så får du detta verifierat. De gjorde fel vid besiktningen av din bil. Åk tillbaka och påpeka detta och kräv slantarna tillbaka.

Mvh

//Tommy

Link to comment
Share on other sites

"Från Mike

Lambda värde är det som är det optimala, men... ditt värde som BP ta är inte rent, pga luftpump och kattar, så i ditt fall så säger inte 1,5 så mycket.

Luftpumpen späderut avgaserna, och förbättrar förbränningen i kattarna.

BP vet om att det sitter en luftpump på mustangen, och kan därför aldrig få ett riktigt värde. Jag brukar alltid informera dem om det vid besiktning, så slipper de att kämpa med att få ett riktigt värde, för det gör inte!

Mike"

//Tommy

Link to comment
Share on other sites

Slängde ut 780 spänn på felsökning idag där dom kollade allt typ, men kunde ändå inte förstå varför det är så högt lambda värde, så dom sa att jag skulle försöka få tag på nån firma där man kunde koppla in datorn i bilen, så jag ringde Jernbergs i gbg där dom snabbt konstaterade att det sitter en luftpump i motorn och därför ska besiktningen inte mäta lambda värdet. :evil:

Så då åkte jag till besiktingen och dom gordkände felet med med det samma! Så det var 780:- åt ingenting...

Så nu vet ni ifall ni får samma problem!

TACK, TACK, TACK för den Steeda!!!

Har samma problem som du hade med min 94'a cab. Har precis varit i kontakt med ingenjörerna på AB Svensk bilprovning och fått det verifierat att det inte finns någon övre gräns för lambda värdet vid lufttillsatta avgaser (luftpump) för Fordar tillverkade i USA. Har precis blivit underkänd på för högt lambda värde. Jag blir så trött... :evil:

Återkommer när bilen är färdig..

//Tommy

Bilen gick igenom. Lambda värdet blir värdelöst i och med att det sitter en luftpump som blåser in syre i avgaserna. Ring till teknikerna på AB svensk bilprovning så får du detta verifierat. De gjorde fel vid besiktningen av din bil. Åk tillbaka och påpeka detta och kräv slantarna tillbaka.

Mvh

//Tommy[/quote:q2yvuxkg]

Precis, bara att åka tillbaka och säga att dom gjorde fel, att dom inte ska mäta lambda värde då det sitter luftpump på bilen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...