Loffe November 29, 2005 Report Share November 29, 2005 Hej,Jag behöver åtminstone en ny fälg till min 66:a HT. Jag har hört att PV/Amazon-fälgar passar, men funkar dessa även med originalnavkapslarna? Var får man annars tag på fälgar? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
rattrapper November 29, 2005 Report Share November 29, 2005 gamla volvo passar men dom är det 15tum på, så då lär inte dina kapslar passa, är det vanliga plåtfälgar du är ute efter så har jag flera liggandes!!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffe November 30, 2005 Author Report Share November 30, 2005 Ja, det är helt vanliga plåtfälgar. Huvudsaken är som sagt att originalnavkapslarna (och däcken, givetvis...) passar. Det är alltså framför allt en av fälgarna som är kass.Jag kan definitivt vara intresserad av att köpa minst en av dig. Vad ska du ha för en som ser hyffsad ut? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 December 1, 2005 Report Share December 1, 2005 Hej.Det finns flera typer av fälgar att köpa på Usabil.nu. Använd inte Volvo Amazon, PV, Duett att köra pådessa är endast en nödlösning för att kunna rullabilen på lackverkstad eller liknade.Det går däremot väldigt bra att ha som resev ibagage.Fälgar som är liknade FORD är de fembultade somanvänds av till MOPAR.Det går också att använda gammla Tyska Ford Granadaoch först generation Scorpio fembult. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffe December 2, 2005 Author Report Share December 2, 2005 Hej, Lars!Funkar även originalnavkapslarna med Granada- eller Scorpiofälgar (eller Moparfälgar)? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 December 2, 2005 Report Share December 2, 2005 Hej.Om du har original full kapslar 65-66 så är dom avsedda attpassa 14" plåtfälgar och då passar dom på alla plåtfälgar 14", kan vara lite si och så med klorna i kanten på kapseln de som håller kapseln kvar i fälgen. Kapseln kommer att sitta olika hårt beroende på var kanalen om det finns sådan för kapsel på fälgkanten. Men som jag skrev i början så går det i princip att ha originalkapslarna på vilken 14" plåtfälg som helst. Det är också så att USA Ford har olika plåtfälgar för olika åroch modeller, det finns således USA Ford plåtfälgar som har kanalen för kapsel på olika djup på fälgbanan, det finns även original fälgar i plåt som inte har kanal alltså helt släta i fälgbanans kant. Har du kapslar som skall monteras över bulorna somär i centrum av fälgen så finns det tyvärr alldeles förmånga och olika platser för dessa upphöjningar broende påmodell, därför är det mycket svårare med passningen på centrumkapslar. Mycket skriveri för ingenting, hoppas du förstår min långaoch krångliga text. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loffe December 6, 2005 Author Report Share December 6, 2005 Tack för alla svar!Jag tror jag har grepp på det. Jag har originalfälgar med klor i kanten. Med andra ord borde jag kunna köra på i princip vilka 14"-fälgar som helst med rätt bultcirkel (Granada, tidiga Scorpio, Mopar o.s.v.), så länge dom inte är helt släta längst kanten. Borde inte vara helt omöjligt att få tag på, tycker jag... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts