AndreasL. July 1, 2003 Report July 1, 2003 Har fortfarande problem med min förgasare så jag tänkte höra efter igen med er på forumet,för jag har knappt ingen aning längre vad jag ska göra???Det är alltså en Holley 600.Det började med att jag bytte huvudmunstyckena i den. Efter de gick den bra i ett par dagar.Plötsligt började den baktända i förgasaren när man belastade motorn och när man släpper gasen och/eller står på tomgång så vill den knappt gå,den går dock på alla cylindrar men inte riktigt rentSkulle problemet kunna ha med acc-pumpen eller med flottören att göra??Jag tycker de verkar mest troligt eftersom de bara är förgasaren jag har skruvat med....Vore oerhört tacksam för hjälp!mvh Citera
Gäst July 1, 2003 Report July 1, 2003 Att den baktänder tyder på att bränslet inte förgasas rätt utan nästan rinner ner i insuget.När det träffar botten på insuget så förångas bensinen och antänds tillslut av motorn bakvägen.Har du bytt tillskottsventil.Den har tendens att gå sönder på just Holley förgasareFlottörerna är också viktiga som du sa.Kolla att nivån är rätt och munstyckena som de ska tillsluta är rena.Har den stått med soppa över vintern så bildas det avlagringar där och flottören kan inte sluta tätt.Acc pumpen tror inte jag på för den aktiveras bara när du trycker till på pedalen och det blir bara 1 sprut.Frågan är varför du bytte munstycken från början och till vad bytte du?En Holley 600 är tillräcklig för en stor 428 Bigblock så ett byte till tex större munstycken måste betyda att du kör rejäla doningar?Vad har du för motor och vilken konfiguration har den?Lite annat matnyttigt att kolla är................Kolla att fotpackningen är hel och tät!Spruta startgas runt förgasarfoten samtidigt som motorn går för att kolla om den tar tjuvluft.Tar den tjuvluft så ökar varvtalet om det kommer in startgas.Kolla spelet på spjällaxlarna. För glappa så tar den in luft den vägen.Borde du upptäcka om du sprutar startgas där.Det kanske inte är förgasaren som är problemet.Är du säker på att tändningen fungerar som den ska?Har du bytt stift,kondensator eller brytare samtidigt?Kolla med tändningslampa att fördelaren ger rätt förtändning och att den ökar som den ska vid varvning.Rätt på tändsystemet kan ge mycket mer än vad man tror! Citera
AndreasL. July 1, 2003 Author Report July 1, 2003 ja,jag vet egentligen inte vad det är för grejer i motorn...Motorn är en 289:a, 4vxl manuell.Förgasaren vet jag att det är en Holley 600,resten är jag inte så säker på.Det är en vassare kam av något slag(ingen jättevass),topparn ska vara lite bearbetade, smidda kolvar och stakar, headers, edelbrock 289 alu.insug.Tändsystemet är ett brytarlöst Mallory system.Motorn gick egentligen rättså bra innan jag började labba med förgasaren, men jag tyckte den gick lite för "fett" när man körde sakta.Jag bytte då från storlek 70, ned till 68 på primärsidan.På sekundärsidan är det storlek 73,men dem rörde jag aldrig.Den gick då bra ett par dagar innan det blev som jag tidigare beskrev.Tändningen står lika som den gjort hela tiden(kollade tidigare med strob-lampa),tändstiften är nya, kablarna ser friska ut(har ej mätt upp dem). Bränsle filtret är nytt.Jag har en ny tillskottventil som jag ska byta till.Angående acc-pumpen,om motorn tvekar vid gaspådrag när man kör,de kan väl bero på att nålmunstycket till acc-pumpen är för litet,så att förgasarn inte får tillräckligt med soppa vid de ögonblicket?Fast det har väl inte med det här problemet o göra som du säger...Jag ska testa med startgas om det ev. drar tjuvluft någonstans.Flottör nivån är rätt inställd(på tomgång tills soppan börjar komma ur luftningshålet på sidan).När du menar att flottören inte kan sluta tätt p.g.a avlagringar och att munstyckena måste vara rena,menar du då den ventilen som man justerar bränsle nivån i flottörhuset med, att de är den man ska göra rent,eller vad det någon annan du menade?Tack så länge!MVH Citera
Gäst July 1, 2003 Report July 1, 2003 OK! Det låter som en frisk och rolig liten motor.Förgasaren i sig ska gå bra till den motorn trots att den är för stor.Jag är inte så kunnig på de exakta komponenterna för just Holley utan jag har mest pysslat med Autolite,Carter & Edelbrock.Men principerna är de sammaAcc pumpens membran kan ju ha spruckit och det är en baggis att kolla.Men ställa om sprutet är inte lika enkelt som på en Edelbrock På holley använder man väll de små kamkurvorna i plast.Som sagt är jag ingen Holley expert utan vi får hoppas någon mer kan detaljerna!Att bilen går fett på låga varvtal kan också bero på insuget.Vilket insug har du?Performer ska funka bra.RPM insuget kan gå fett då du får sämmre vacum på låga varv och dålig förgasning hänger då med.Har du ett Torker eller Victor JR så går defenetift motorn dåligt under 2500rpmVictor JR funkar knappt under 3500rpmDet är det här som är krångligt med trimmning.Försöka hitta rätt kombination till körsättet.Det är änndå lite konstigt att det tog ett par dagar innan den gick dålig! Montera i nya tillskottsventilen och se vad som händer.Gör bara 1 förändring i taget så du kan isolera problemet.Kom ihåg ordspråket "Trägen vinner"Lycka till Citera
AndreasL. July 8, 2003 Author Report July 8, 2003 Jag tackar så mycket för hjälpen så länge!mvh Citera
Recommended Posts