Gäst January 4, 2006 Report Share January 4, 2006 Många rekomderar ju att man skaffar ett riktigt tändsystem, t.ex. något av MSD's system. Men dom kostar ohyggligt mycket pengar tycker jag och undrar vad det kan finnas för alternativ och om alternativen är värda pengarna?Brytare verkar mest osäkert och krångligt, så det undviker man väl så mycket som möjligt.Pertronix brytarlöst kör jag med nu och det funkar ju mycket bättre än original-brytare. Men hur stor skillnad är det mot MSD eller alternativet nedan?Har hittat Ford DUI och undrar om det kan vara något alternativ till ett riktigt MSD tändsystem. Priset är mer attraktivt och allt sitter i fördelaren.http://www.performancedistributors.com/forddui.htmNågra tankar? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew January 4, 2006 Report Share January 4, 2006 hej.Med en pretronix kommer man väldigt långt tänk bara på att öka kontakt avståndet på tändstiften.om du ska ha MSD gå fullt ut med en riktig MSD billet och en MSD6AL om du kollar amerikanska forum varnar man där för DUI.Har kört med billet och 6al sen 96 onga problem hittils. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst January 5, 2006 Report Share January 5, 2006 hej.Med en pretronix kommer man väldigt långt tänk bara på att öka kontakt avståndet på tändstiften.om du ska ha MSD gå fullt ut med en riktig MSD billet och en MSD6AL om du kollar amerikanska forum varnar man där för DUI.Har kört med billet och 6al sen 96 onga problem hittils.Har faktiskt inte bytt tändstift, får ta och kolla vad det är för avstånd på dem jag har nu. Vad är max för pertronix? (har ACDelco stift just nu)Jo, MSD6AL vore inte fel, har väl inbyggd varvstopp också? Sen vore det kul att ha en RPM mätare, har inte hittat en enda som fungerar på magnetsystem som pertronix är.Då är det bara att glömma DUI'n! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walter Garherr January 5, 2006 Report Share January 5, 2006 Hej Audioslave har Pertronix i min 70:a Mustang med 351W och kör med 1 mm gap på stiften. Angående rpm mätare så har jag en autometer räknare och det funkar hur bra som helst,CMC 1119 Walter Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst January 5, 2006 Report Share January 5, 2006 Ska kolla upp vad jag har för gap! Sen får du gärna länka till någon återförsäljare av den varvräknaren du har!Är ju ute efter en som passar bra till resten av instrumenteringen.MvhMagnus Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walter Garherr January 7, 2006 Report Share January 7, 2006 Köpte min räknare av Persåker. Street Tach artnr:2895 8000 rpm 3 3/4 kromad men den finns väl hos andra som säljer Auto Meter.CMC 1119 Walter Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst January 7, 2006 Report Share January 7, 2006 Har plockat ur ett stift nu, ACDelco R85TS heter dom. Sökt på nätet lite och det är tydligen 0.50 i gap, antar att det ska vara 0.5mm? Men jag får det till att det är mer än 0.5mm..svårt att se på bilderna kanske..Tack för tipset ang. mätaren Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lygdman cmc813 January 8, 2006 Report Share January 8, 2006 gapet är inte specifikt tändstiftsmodellen, utan det mäter man och knackar till själv så det blir rätt avstånd Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst January 8, 2006 Report Share January 8, 2006 Ok, men man ska alltså trycka till så man får längre avstånd då? Men 1mm? det är ju ingenting? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walter Garherr January 8, 2006 Report Share January 8, 2006 För att få längre avstånd skall du böja isär inte trycka till, mät avståndet med ett bladmått så det blir rätt. 1mm avstånd på ett tändstift är ganska mycket, vanliga brytarsystem kör man vanligtvis på 0,7-0,8 mm som jämförelse. Läste någonstans om nån som hade så mycket som 1,2mm i avstånd med Pertronix, har inte provat själv att gå upp så mycket, men det kanske man skulle göra. Det borde väl märkas när tändsystemet inte orkar leverera gnista längre.CMC 1119 Walter. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew January 8, 2006 Report Share January 8, 2006 MSD har rekomendationer på avstånd kontra komp lågre komp lika med mer avstånd en original motor med lågt komp och bra tändsystem kan man gå till 1,5 prova ni kommer att märka skillnad Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst January 8, 2006 Report Share January 8, 2006 Mätte ett stift nu och avstånder är 0.8mm, får bli att prova sig fram lite då till våren när man startar upp motorn Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darne January 9, 2006 Report Share January 9, 2006 Hej!Har själv Pertronix till min -68 med 289. Har behållt originalgapet på ca. 0,8mm och motorn går perfekt. Är det något man riskerar med för litet gap?Darne Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst January 9, 2006 Report Share January 9, 2006 Det kan ju bli ostabil tändning kan jag tänka mig, precis som om man har för stort gap. Lagom är ju bäst Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NiklasW January 10, 2006 Report Share January 10, 2006 Hej!Har själv Pertronix till min -68 med 289. Har behållt originalgapet på ca. 0,8mm och motorn går perfekt. Är det något man riskerar med för litet gap?DarneMan riskerar ingenting med för litet gap. Men du går ju däremot miste om extra kusar. Fast då måste du ju även skruva upp soppamängden.Men är man nöjd med original så... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.