January 9, 200619 yr comment_24749 Jaha, nu har det börjat rycka i fingrarna rejält . Fick tag i en bok genom nätet (fantastisk teknologi!) om "Fuel Injection" etc. Mkt intressant bok.Läste en hel del i den, fick raderat ett antal frågetecken, men sammtidigt dök det upp nya.. Snudde pappas senaste nr av POWER och läste där om en kille från Åmål som har dubbla Autorotor skruvar i sin EFI konverterad Chevelle. Mkt tjusigt bygge!! Och där nämndes ett D-I-Y EFI som heter Mega Squirt EFI. Så in på sidan, registrera på forumet, ställde några frågor, fick en hemskt massa svar... och träffade på samma Chevelle kille!! Så nu har bollen börjat rulla...sakta men säkert till en början.Har fått mkt information om MS EFI och det visar sig att mkt av "utrustningen" kan göras på egen hand. Läste nyss om hur man gör en elektronisk "throttle body" ur en holley förgasare !! Coolt som faen!! Insug med "bossar" kan man konstruera själv, spridare, elektronik mm kan fås för billiga pengar.MegaSquirt är ett D-I-Y (do it your self) kit som även är billigt. För styva $120 får du en ECU och tillbehör. Men det roliga är att du måste bygga systemet själv. Sonder, Givare mm mm måste du själv få tag i och montera, och ställa in. Och sist när du har allt du behöver, montera och "tuna in" med en lapptopp och ett program man laddar hem från nätet... FRÄSIGT!!Dock finns ett par "buggar". Det (än så länge) finns ingen sekvensiell timing för spridarna i ECUn men det finns på ritbordet..Så ser läget ut nu. Läser på fortfarande just nu. Men titta gärna in lite då och då så ska jag uppdatera info: www.msefi.comNiklas
January 9, 200619 yr comment_24754 Riktigt ballt! Läste om hans otroligt fina bygge också och man blev inte lite imponerad!Får hoppas att ni får till det! Kommer följa det projektet med stort intresse!
January 14, 200619 yr comment_24858 Hej jag är på g att stoppa i insprutning i min bil till sommaren men jag kommer köra med insug och spridare mm. från en -91 HO motor som jag har ligger så det är ju kul att lite fler folk hör på sidan är intresserade av insprutnings konvertering.
January 14, 200619 yr Author comment_24866 Jepp, det underlättar att ta från annan bil. Jag har nu bestämt mig för MPI (Multi Port Injection) med andra ord, en spridare (eller 2 ) per cylinder. Borra hål i insugskanalerna, svetsa eler limma på "bossarna", och modifiera 4 portsförgasaren som jag nämde ovan. Problemen kommer kanske senare om man ska överladda motorn. Den modifierade förgasaren kanske inte pallar trycket och börjar läcka.. men men vi får se.Niklas
January 17, 200619 yr comment_24971 här finns mycket läsvärt http://www.turbomustangs.com/smf/ för hempulare...
April 22, 200618 yr Author comment_27601 Så där ja! Nu har vi äntligen skickat en beställning till USA med önskemål på MS kit. Nu får man börja jaga lite delar och givare etc. Men det här kan nog bli kul tror jag.
May 1, 200618 yr Author comment_28008 Tjoho!!Fick vår order idag!! Farsan ringde idag (jag är i kna nu) när man handlade på MAXI. Fan att man inte är hemma nu Nåja, nu ska det byggas ihop. Vi köpte ett "unassembled kit", en "stimulator" och ett reläbord. Nu ska det bara löddas ihop. Ska börja jaga lite senorer och givare nu.Det känns lite som man tagit ett stort steg fram nu när man har delarna. Stay tuned!!Niklas
June 1, 200618 yr comment_29404 Nu har man startat motorn för första gången med inprutning och fördelarlös tändning, tror det kommer bli superbra när den är mappad å klar, går redan nu bättre än den gjorde med den sura holley förgasaren och gammal rutten fördelare, med helt oinställd databox Bränslestyrning. MegasqurtTändsystem EDIS8Insug å spridare mm från 5.0HO
June 2, 200618 yr Author comment_29415 Härligt härligt!! Jag har inte varit hemma på säkert en månad så jag vet inte hur långt vi kommit på vårt. Men jag åker hem nu på onsdag för gott denna sommaren Lägger ut en rapport på läget so fort jag kommit hem.Men det låter gutt, vad har du för system i den bil nu då?Niklas
June 13, 200618 yr comment_29760 Lite trött blir man ibland. Va ju tvungen å ha den gamla lurkiga fördelaren i motorn för å driva oljepumpen, och vad händer då? jo den låser sig, drevet pajar och det trillar ner en massa jox i tråget. Men jag tror att jag har hittat alla bitarna så med lite tur är man på G till helgen igen så man kan mappa vidare
June 23, 200618 yr comment_30050 Nu fungerar mussen igen efter urgävning av oljetråg och montage av ny oljepumpsdrivning. kapade bort fördelarbiten från en efi fördelare så nu sitter det bara axel med lagring ner i hålet.