Jump to content

Featured Replies

comment_24749

Jaha, nu har det börjat rycka i fingrarna rejält :-- . Fick tag i en bok genom nätet (fantastisk teknologi!) om "Fuel Injection" etc. Mkt intressant bok.

Läste en hel del i den, fick raderat ett antal frågetecken, men sammtidigt dök det upp nya.. :D Snudde pappas senaste nr av POWER och läste där om en kille från Åmål som har dubbla Autorotor skruvar i sin EFI konverterad Chevelle. Mkt tjusigt bygge!! :twisted: Och där nämndes ett D-I-Y EFI som heter Mega Squirt EFI. Så in på sidan, registrera på forumet, ställde några frågor, fick en hemskt massa svar... och träffade på samma Chevelle kille!! :--

Så nu har bollen börjat rulla...sakta men säkert till en början.

Har fått mkt information om MS EFI och det visar sig att mkt av "utrustningen" kan göras på egen hand. Läste nyss om hur man gör en elektronisk "throttle body" ur en holley förgasare !! Coolt som faen!! Insug med "bossar" kan man konstruera själv, spridare, elektronik mm kan fås för billiga pengar.

MegaSquirt är ett D-I-Y (do it your self) kit som även är billigt. För styva $120 får du en ECU och tillbehör. Men det roliga är att du måste bygga systemet själv. Sonder, Givare mm mm måste du själv få tag i och montera, och ställa in. Och sist när du har allt du behöver, montera och "tuna in" med en lapptopp och ett program man laddar hem från nätet... FRÄSIGT!!

Dock finns ett par "buggar". Det (än så länge) finns ingen sekvensiell timing för spridarna i ECUn men det finns på ritbordet..

Så ser läget ut nu. Läser på fortfarande just nu. Men titta gärna in lite då och då så ska jag uppdatera :--

info: www.msefi.com

Niklas

comment_24754

Riktigt ballt! Läste om hans otroligt fina bygge också och man blev inte lite imponerad!

Får hoppas att ni får till det! Kommer följa det projektet med stort intresse! :!::!::D

  • Author
comment_24866

Jepp, det underlättar att ta från annan bil. Jag har nu bestämt mig för MPI (Multi Port Injection) med andra ord, en spridare (eller 2 :twisted: ) per cylinder. Borra hål i insugskanalerna, svetsa eler limma på "bossarna", och modifiera 4 portsförgasaren som jag nämde ovan. Problemen kommer kanske senare om man ska överladda motorn. Den modifierade förgasaren kanske inte pallar trycket och börjar läcka.. men men vi får se.

Niklas

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...
  • Author
comment_28008

Tjoho!!

Fick vår order idag!! :--:-- Farsan ringde idag (jag är i kna nu) när man handlade på MAXI. Fan att man inte är hemma nu :cry:

Nåja, nu ska det byggas ihop. Vi köpte ett "unassembled kit", en "stimulator" och ett reläbord. Nu ska det bara löddas ihop. Ska börja jaga lite senorer och givare nu.

Det känns lite som man tagit ett stort steg fram nu när man har delarna. :D

Stay tuned!!

Niklas

  • 1 month later...
comment_29404

Nu har man startat motorn för första gången med inprutning och fördelarlös tändning, tror det kommer bli superbra när den är mappad å klar, går redan nu bättre än den gjorde med den sura holley förgasaren och gammal rutten fördelare, med helt oinställd databox :D

Bränslestyrning. Megasqurt

Tändsystem EDIS8

Insug å spridare mm från 5.0HO

  • 2 weeks later...
comment_29760

Lite trött blir man ibland. Va ju tvungen å ha den gamla lurkiga fördelaren i motorn för å driva oljepumpen, och vad händer då? jo den låser sig, drevet pajar och det trillar ner en massa jox i tråget. Men jag tror att jag har hittat alla bitarna så med lite tur är man på G till helgen igen så man kan mappa vidare

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...