Hampus cmc1125 January 14, 2006 Report Share January 14, 2006 Efter att ha läst inlägget "Bästa växellådan" så har jag börjat fundera. Min FMX är slut och behöver renoveras. Har hittat en c4 till ett ganska hyggligt pris (2000kr testad) och är sugen på att skruva dit en sådan i stället. Motorn är en 351W och bilen en 70 HT. Motoreffekten ligger väl mellan 320-350 hästar, klarar c4an detta omodifierad? Passar den på motorn utan ändringar (vet inte vad den suttit på innan)? Man måste väl byta växellådsfästen?Eller om det finns någon i Skåne som renoverar FMX?Mvh Hampus Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund January 16, 2006 Report Share January 16, 2006 Det är mycket enklare att renovera FMX istället för att byta till C4 och dessutom är FMX flera gånger hållbarare.Har du vägarna förbi Eskilstuna så släng in den till mig så renoverar jag den åt dig. Omodifierad har C4 svårt att hålla för momentet från 351cui.Beror på hur ditt körsätt är?FMX tål massor av kraft redan som orginal.C4 är kanon om du modifierar den men allt som allt är det betydligt dyrare och mer omständigt att bytaC4 är dock effektivare än FMX som du säkert läst i tidigare inlägg.Men den skillnaden är svår att känna.Jag har haft båda lådorna och det är nästan omöjligt att "körmässigt" märka skillnaden.Det är först när man kör med mycket effekt och gasar hårt som det märks att C4 är kvickare än FMXDu måste kolla att C4'an du hittade har stora 164 kugg kåpanDe flesta 60-tals C4 har 157kugg och då går det inte.Ny turbin bör man alltid köpa när man monterar något okänt Yoken till kardanen måste du byta från 31splines till 28splinesVäxellådsfästet måste du byta som du sa.Backspärr måste du köpa ny. Det funkar inte rakt av med den spärren som du nu har sittande i växelspakhuset.Dessutom måste du bygga nytt växellänkage och kickdownÄr det bara pengar som styr bytet så behåll FMX!Vill du ha en lättare och aningen kvickare bil så kör med C4 men det kostar i en massa extra delar.Du får inte ihop något bra under 10.000En C4 för 2000kr är bara ett objekt och dom finns i mängder så priset är inget speciellt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus cmc1125 January 17, 2006 Author Report Share January 17, 2006 Tack för svaret!Verkar som det blir att renovera FMXen. Rnoveringskiten man kan köpa från Hansen Racing (tror jag att det är), vad innehåller dom? Felet på lådan är, förutom kickdownarmen som är avbruten och lätt att svetsa, att lådan slirar mellan växlarna (mest 1an och 2an), det är väl banden? Det värsta är att den slirar även då man kör på tvåan, inget bett i den, gasar man på rusar bara motorn, kör man på konstant varv hoppar nålen på hastighetsmätaren upp och ner, efterhand som lådan tappar greppet. Är det lamellerna? Vart får man tag i en komplett sats och en rep. bok? Kanske har vägarna förbi Eskilstuna Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund January 17, 2006 Report Share January 17, 2006 Kör inte mer med lådan!Det är risk du bränner trumman och då måste man hitta en ersättning.När bandet slirar på trumman så överhettas stålet.Oftast blir det sådana här brännblåsor som på bilden och är det illa så blir materialet härdat och krymper.Trumman går då inte att återställa.Ja du kan kolla med hansen racing vad dom skall ha.Jag köper alltid hem "masterkit" som innehåller allt utom bandOrginal gjutna band är svåra att få tag på nu till FMX.Det går att konvertera med band från 80-tal FMX utan problem.Annars har jag en bunt med orginal begagnade gjutna band i bra skick.Tar även hem nu i Februari en massa masterkit och pris på dom vet jag inte just nu men gissningsvis runt 15-1600kr Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus cmc1125 January 19, 2006 Author Report Share January 19, 2006 Mycket möjligt att det är försent redan men det ger sig när jag plockar ner den. Dina reservdelar låter intressanta Vet du om det finns någon reparationshandbok, eller är det bara att riva ner och se vilka fjädrar som studsar ut runt öronen på en ? Hur många timmars jobb kan man räkna med ugnifär, när man väl skilt låda och bil åt?Mvh Hampus Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.