Jump to content

Recommended Posts

Hej alla mustangare!

Vi har också något av ett problem med vår holley 2300. (2-port & manuell choke)

Alla packningarna är nya, nålventiler, mm.

1. Bilen är EXTREMT svårstartad och när den väl går igång ser man värsta rökmolnet i backspegeln. (Detta tyder väl på att den får för mycket soppa eller?)

2. När man gasar nätt, eller håller jämn gas smäller det konstant i förgasaren. Men lyckas man ge plattan i mattan går bilen som ett skållat troll!, som om problemet inte fanns.

Nu har varken jag eller min far den blekaste om vad som ska göras. Vi vänder därför oss till er här ute, våra trogna mustang-vänner i hopp om ett eller flera svar.

Vad är problemet och hur ska vi göra för att lösa det???

Ska vi göra som en australienare sa "Toss it in the bin!" (släng i soptunnan!)

Tack på förhand!

Cmc 855 66HT

Holley 2300 är kanon bra 2-ports förgasare och är synd att slänga.

När ni rev isär den bytte ni även ut "tillskottsventilen" ?

Jag har hört att den brukar gå sönder men har själv aldrig råkat ut för det.

Om den fasnar i öppet läge så rinner det konstant till soppa.

Här är en länk till Holley's sida om det

http://www.holley.com/HiOctn/TechServ/TechInfo/TI-222A.html

Flottör nivån är mycket viktig den också men tyvärr har jag ej tips här hur man ställer in på en Holley

Såg att Holley hade en reparations manual att ladda ner.

Ta hem och läs den! Jag har inte kollat vad den innehåller.

Här är en länk

http://www.holley.com/HiOctn/TechServ/TechInfo/Manual.zip

Hej!

Vad gäller flottörnivån på Holley förgasare fick jag veta av killarna på Hansen Racing hur man ställer in den.

Ta bort flottörhuset. Vänd det så att nålventilen är nedåt.

Ovansidan på flottören (som nu alltså är nedåt) skall vara vågrätt mot taket på flottörhuset. (Alltså 90 graders vinkel mellan ovansidan på flottören och nålventilen.

Hej.

Förgasarinställningen som dom beskrev på Hansen är

egentligen en grundinställning som man gör efter renovering,

ompackning eller bestyckning av förgasaren.

Grundinställningen är för att motorn skall gå utan större

problem dvs starta.

Efter den s.k. grundinställningen så skall det göras en fininställning

då förgasaren är monterad på motorn.

Alltså flotörnivå och blandning skall efterjusteras för att det

skall bli rätt bränsleblandning till motorn. :wink:

Hallo på er. Mod 2300 är väl en halv 4150/60 om jag nu har fattat det rätt.

Frågan är om den har centrum hängd flotör eller om den hänger från sidan.

Spelar kanske inte så stor roll, nivån är ändå av stor vikt för att det hela ska fungera. Tillskottsventilen kan mycket väl gå sönder och den kan rent av ha fel värde. Ventilerna har ett nummer som talar om när den ska lev extra bränsle. Ett högre Nr och den öppnar tidigare, & ett lägre senare.

Va ska de då va? Jo så här kan man göra, med motorn på tomgång skall man försöka avläsa de vacuum som blir i insuget, ex 14 hg/in, dela detta värde med 2 & lägg sen till 0,5 så har vi ett värde på 7,5.

Detta värde ska i så fall stå på ventilen som ska brukas.

När detta är fixat och resten justerat flotörnivån och co skruvarna, brukar det fungera.

Nu utgår jag i från att motorn i övrigt är bra, de brukar va bäst så.

Hoppas att de löser sig. mvh J.S

Tack för alla uppslag.

Alla tips är kollade, tillskottsventilen har värde 7,0, Bränslenivån är lätt kollad då flottörhuset har en nivåplugg. Jag tror dock att problemet ligger på tomgångssidan. För att motorn inte skall ryka svart och gå ojämnt, måste tomgångsskruvarna skruvas i botten. Frågan är om sätena till skruvarna är kass, och går de i så fall att byta.

Eller är det helt enkelt så att motorn skall gå som en påse nötter på tomgång för att komma till sin rätt vid fullgas?

  • 1 month later...

At motoren ryker svart når du starter den tyder helt korrekt på en altfor fet blanding. Dette kan skyldes at f.eks choke-spjeldet (aut. choke) åpner sent eller for lite ved oppstart. Sjekk isåfall "vacuum pull-off" mekanismen, en liten vakumklokke som når motoren starter øyeblikkelig åpner chokespjellet til en viss vinkel. Etterhvert som motoren blir varm vil chokespjellet åpnes helt opp. At motoren skyter opp gjennom forgasserhalsen skyldes vanligvis for mager bensinblanding, dette igjen kan skyldes "tjuvluft" fra enten dårlige vakumslanger eller pakninger mellom forgasser/innsug etc. Du nevner at du må skru tomgangsblandingskruene helt inn for å få motoren til å gå, dette er et tegn på for mager blanding. En annen ting man ikke må glemme i det hele er faktisk tenningsfordelerens forstillingsfunksjoner,spesielt sentrifugalregulatoren at denne virker som den skal. Hvis denne har satt seg fast vil ofte symptomene være lik med for mager bensinblanding! Idet du gir full gass så "skyter" akselerasjonspumpen inn en stråle bensin rett ned i forgasserhalsen og på denne måten kan dette "dekke" over evt. falsk luft.

Lykke til!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...