Jump to content

Recommended Posts

Hej

Har problem med min automat. Det är en C4 från -71. När den står på tomgång eller när man kör trycker den ut olja genom påfyllningsröret. Vad kan detta breo på?

Har kollat nivån och den är bra har även bytt olja och filter och gjort rent ventilhuset. Lådan i övrigt fungerar hur fint som helst.

Jo jag trodde det var där, trycker det ut ända uppe vid stickan? Då har jag ingen aning då måste du ju ha ett tryck som inte ska vara. Utan att vara säker tror jag det ska finnas en "avluftning" kanske den är täppt.

• 1 month later...

Hej,

Har läst era inlägg och blir inte riktigt klok på det där med påfyllningsrör/oljestickröret. Skall oljan fyllas på genom oljestickröret eller finns det verkligen ett separat påfyllningsrör? Trodde jag hade det klart för mig men så blev jag osäker när jag läste inläggen...

Mvh,

Marcus

• 1 month later...

Tänkte bara skriva att jag nu löst problemet med att den trycker ut oljan.

Lösningen var ganska enkel, det fanns ingen ventilation.

Ventilationen sitter tydligen på olika ställen på olika årsmodeller, antingen vid växelreglaget, eller bak på struten, jag hade antagligen en strut från en tidigare C4 där där ventilation saknades.

Gängade i en nippel och drog en slang upp bredvid oljestickan, och då fungerade lådan igen.