Preben March 7, 2006 Report March 7, 2006 Jag har en Opel med 302 motor, jag vet ingenting om årsmodell och effekt; men den har brytarefördelare och tvåportsförgasare. Jag funderar lite på om det är lönt att trimma lite med en lite vassare kam, performerinsug och Edelbrock CFM500 förgasare, eller det är bättre/billigare att leta reda på en 351 motor istället. Citera
Per Berglund March 8, 2006 Report March 8, 2006 Behåll 302 den är utan tvekan det billigaste Ford V8 du kan hålla på med.Byta till 351 medför en massa ändringar runtomkring som kostar.Exempelvis måste du ha nya grenrör och avgassystem då kanalerna sitter både högre upp och bredare isär i motorutrymmet.Det första du måste ta reda på din 302 är vad du har för årsmodell på motorns topplock annars är det inte lönt att trimma som du skrev.Blocket spelar inte så stor roll vilket år det har utan leta upp märkning på topparna.Egentligen är det bästa att direkt byta till nya alu-toppar eller till begagnade toppar från en 351.Jag har renoverade 351W toppar från 1970 som du kanske behöver! Annars har du 302 toppar mellan 1965-1970 så kan du trimma med dessa.302 toppar har orginal små kanaler som ger dålig andning och om de är från mitten av 70-talet så har dom stora förbränningsrum vilket ger urusel kompression.Så årsmodell är viktigt.Ford märker det mesta med exempelvis C9OE där de två första betyder vilket år. C=60tal 9=år alltså 196970 tal märks exempelvis D5OE vilket betyder 1975Du bör undvika toppar från mellan 1971-1980 då dom ger mycket dålig kompression. Citera
Preben March 8, 2006 Author Report March 8, 2006 Ok Per, tack för ett mycket bra svar, som dock ledar till följdfrågor:OM jag monterar toppar från en 351 måste jag väl även ha grenrör och insug till 351, eller är jag ute och cyklar där?Det är ganska trångt runt motorn som det syns lite grann på bilden jag bifogar. Jag har inte kollat några nummer än, då bilen står ute under ett skärmtak just nu men kommer förhoppningsvis in i garaget i nästa vecka.Jegs har ganska billiga alutoppar ($550) med 58cc förbränningsrum och 170cc insugsportar, är det nåt att satsa på? Citera
Roger March 8, 2006 Report March 8, 2006 Hej du använder samma insug och grenrör som är till 302 då 351ans insug är bredare och ej passar på 302.Dom topparna är prisvärda och funkar mycket bättre än 302 och 351 toppar. Citera
Per Berglund March 8, 2006 Report March 8, 2006 Det är samma hålbild för grenrör på både 302 och 351Annars är dom lika i dimension förutom att det är större hål för topplocksbultar på 351 toppar.Det behövs speciella (tappered) brickor för att bulta på 351 toppar på 302 block.Insuget från 302 kan du använda på 351 toppJa JEGS toppar eller Edelbrock är bra.Notera dock att det tillkommer mer än de $550/st som angesDu behöver vidare stödbultar,guideplates,vippor och härdade stötstänger till detta.Edelbrock är en bättre lösning då dom är kompletta.Jag skulle i dina kläder köra hela deras "Performet" kitt med topparDär tillkommer endast nya härdade stötstänger och vippor.Du kan inte använda orginal stötstänger tillsammans med guideplates då orginal kommer att skäras sönder. Citera
Preben March 8, 2006 Author Report March 8, 2006 F**. Jag såg ju nu det var styckpris, inte undra på att jag tyckte det var billigt då. Då lär det bli 351 toppar istället, budgeten är lite begränsat.Får väl först och främst få in bilen och börja rota först. Citera
Preben March 17, 2006 Author Report March 17, 2006 Hmm. Var och kollade lite snabbt nu, går det att se gjutnummer på topparna med grenrör på plats, det är såna där avgasröret går rätt bakåt?Det är med små tändstift, innebär det att det är nyare toppar?? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.