Jump to content

Recommended Posts

Jag har en Opel med 302 motor, jag vet ingenting om årsmodell och effekt; men den har brytarefördelare och tvåportsförgasare. Jag funderar lite på om det är lönt att trimma lite med en lite vassare kam, performerinsug och Edelbrock CFM500 förgasare, eller det är bättre/billigare att leta reda på en 351 motor istället.

Behåll 302 den är utan tvekan det billigaste Ford V8 du kan hålla på med.

Byta till 351 medför en massa ändringar runtomkring som kostar.

Exempelvis måste du ha nya grenrör och avgassystem då kanalerna sitter både högre upp och bredare isär i motorutrymmet.

Det första du måste ta reda på din 302 är vad du har för årsmodell på motorns topplock annars är det inte lönt att trimma som du skrev.

Blocket spelar inte så stor roll vilket år det har utan leta upp märkning på topparna.

Egentligen är det bästa att direkt byta till nya alu-toppar eller till begagnade toppar från en 351.

Jag har renoverade 351W toppar från 1970 som du kanske behöver! 8)

Annars har du 302 toppar mellan 1965-1970 så kan du trimma med dessa.

302 toppar har orginal små kanaler som ger dålig andning och om de är från mitten av 70-talet så har dom stora förbränningsrum vilket ger urusel kompression.

Så årsmodell är viktigt.

Ford märker det mesta med exempelvis C9OE där de två första betyder vilket år. C=60tal 9=år alltså 1969

70 tal märks exempelvis D5OE vilket betyder 1975

Du bör undvika toppar från mellan 1971-1980 då dom ger mycket dålig kompression.

Ok Per, tack för ett mycket bra svar, som dock ledar till följdfrågor:

OM jag monterar toppar från en 351 måste jag väl även ha grenrör och insug till 351, eller är jag ute och cyklar där?

Det är ganska trångt runt motorn som det syns lite grann på bilden jag bifogar. Jag har inte kollat några nummer än, då bilen står ute under ett skärmtak just nu men kommer förhoppningsvis in i garaget i nästa vecka.

Jegs har ganska billiga alutoppar ($550) med 58cc förbränningsrum och 170cc insugsportar, är det nåt att satsa på?

Hej du använder samma insug och grenrör som är till 302 då 351ans insug är bredare och ej passar på 302.Dom topparna är prisvärda och funkar mycket bättre än 302 och 351 toppar.

Det är samma hålbild för grenrör på både 302 och 351

Annars är dom lika i dimension förutom att det är större hål för topplocksbultar på 351 toppar.

Det behövs speciella (tappered) brickor för att bulta på 351 toppar på 302 block.

Insuget från 302 kan du använda på 351 topp

Ja JEGS toppar eller Edelbrock är bra.

Notera dock att det tillkommer mer än de $550/st som anges

Du behöver vidare stödbultar,guideplates,vippor och härdade stötstänger till detta.

Edelbrock är en bättre lösning då dom är kompletta.

Jag skulle i dina kläder köra hela deras "Performet" kitt med toppar

Där tillkommer endast nya härdade stötstänger och vippor.

Du kan inte använda orginal stötstänger tillsammans med guideplates då orginal kommer att skäras sönder.

F**. Jag såg ju nu det var styckpris, inte undra på att jag tyckte det var billigt då. :(

Då lär det bli 351 toppar istället, budgeten är lite begränsat.

Får väl först och främst få in bilen och börja rota först.

  • 2 weeks later...

Hmm. Var och kollade lite snabbt nu, går det att se gjutnummer på topparna med grenrör på plats, det är såna där avgasröret går rätt bakåt?

Det är med små tändstift, innebär det att det är nyare toppar??

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...