Svedis March 8, 2006 Report March 8, 2006 Jaha, har ju missat en detalj. Bilsport & MC kräver dold strömbrytare. Slipper det på bågen men ej bilen.Tips vilken krets som är bäst att dra över en brytare? Tändspolen är ju en möjlighet, men känns lite osäker ( om brytaren råkar bryta under färd). En annan kan väl vara matningen till tändningslåset, men kravet blir då högre på fräscha kontaktbleck.Någon med bra idé eller lösning? Citera
Leffe N cmc712 March 8, 2006 Report March 8, 2006 Jag har satt den på signalkabeln till startrelät, inte det allra säkraste ur stöldsynpunkt men jag tycker det är bäst när det gäller driftsäkerhet... Citera
Tommyax March 8, 2006 Report March 8, 2006 Den enklaste brytaren är väl den som man sätter på batteriet, typ en ratt som man bryter + med. Minst arbete och ingrepp. När jag flyttar bak batteriet till skuffen kommer jag att sätta en huvudströmbrytare ala alla entrepenadmaskiner någonstans mellan skuff och startmotor funderar på framkant under stol eller ev. i handskfacket,,,, Strömbrytaren är inte endast bra i stöldhänseende, även brandrisken bör tas i åtanke, vilket är ett krav på entrepenadmaskiner just för brandrisken.Tommy Citera
Leffe N cmc712 March 8, 2006 Report March 8, 2006 Jag är inte säker på att försäkringsbolagen godkänner brytaren man sätter på batteripolen som en dold brytare. Skulle ju vara ganska enkelt att ha en sån ratt i fickan för den som vill "låna" en bil... För övrigt så kör jag med brytare både på startkretsen och batteripolen, just för brandrisken och att man ska veta att batteriet är sjysst när man ska iväg. Citera
Tommyax March 8, 2006 Report March 8, 2006 >>>>Leffe,, nej inte den effektivaste, men den är dold tills du öppnar huven,,,lol. Finns det tid för boven och han är angelägen om att ta bilen så hjälper ingen strömbrytare då det bara är att följa kablarna,,,,Tommy Citera
Pelle cmc 375 March 8, 2006 Report March 8, 2006 MHRF kräver väl ingen dold, bara huvudbrytare? Citera
Svedis March 8, 2006 Author Report March 8, 2006 Batteribrytare på bilens minuspol godkännes inte Bilsport&MC.Leffe; signalkabeln, du menar en av de två på relät som sluter densamma? ( om så, kan man ju bygla med mejsel och starta?) Men å andra sidan verkar den vettigast ur säkerhetssynpunkt. Citera
Leffe N cmc712 March 8, 2006 Report March 8, 2006 Batteribrytare på bilens minuspol godkännes inte Bilsport&MC.Leffe; signalkabeln, du menar en av de två på relät som sluter densamma? ( om så, kan man ju bygla med mejsel och starta?) Men å andra sidan verkar den vettigast ur säkerhetssynpunkt.Japp, det är dom kablarna jag menar. Kommer inte ihåg på rak arm vilken av dom (den ena går till tändspolen för att denna ska få full spänning under starten, annars går ju strömmen via ett motstånd). Citera
Tommyax March 9, 2006 Report March 9, 2006 Batteribrytare på bilens minuspol godkännes inte Bilsport&MC.Bryta minuspol är väl inte så smart, och det har väl ingen hävdat att man bör göra, det enda som står i Bilsp. & Mc krav för försäkring, är dold strömbrytare. Då jag försäkrade min just på Bilsp. var jag in med alla papper och foton på bilen till killen i Växjö. Det kravet som han sade var brandsl. och dold strömbrytare, inget mer precis än så.Då tolkar jag att det är ok att ha en huvudströmbrytare som är dold mellan startm. och batteri. Detta ger samtidigt en bra säkerhet mot brand = två flugor på smällen liksom. Tommy Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.