Jump to content

Försäkring och dold strömbrytare


Svedis

Recommended Posts

Jaha, har ju missat en detalj. Bilsport & MC kräver dold strömbrytare. Slipper det på bågen men ej bilen.

Tips vilken krets som är bäst att dra över en brytare? Tändspolen är ju en möjlighet, men känns lite osäker ( om brytaren råkar bryta under färd). En annan kan väl vara matningen till tändningslåset, men kravet blir då högre på fräscha kontaktbleck.

Någon med bra idé eller lösning? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Den enklaste brytaren är väl den som man sätter på batteriet, typ en ratt som man bryter + med. Minst arbete och ingrepp. När jag flyttar bak batteriet till skuffen kommer jag att sätta en huvudströmbrytare ala alla entrepenadmaskiner någonstans mellan skuff och startmotor funderar på framkant under stol eller ev. i handskfacket,,,,

Strömbrytaren är inte endast bra i stöldhänseende, även brandrisken bör tas i åtanke, vilket är ett krav på entrepenadmaskiner just för brandrisken.

Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte säker på att försäkringsbolagen godkänner brytaren man sätter på batteripolen som en dold brytare. :roll: Skulle ju vara ganska enkelt att ha en sån ratt i fickan för den som vill "låna" en bil... :evil:

För övrigt så kör jag med brytare både på startkretsen och batteripolen, just för brandrisken och att man ska veta att batteriet är sjysst när man ska iväg. ;)

Link to comment
Share on other sites

>>>>Leffe,, nej inte den effektivaste, men den är dold tills du öppnar huven,,,lol.

Finns det tid för boven och han är angelägen om att ta bilen så hjälper ingen strömbrytare då det bara är att följa kablarna,,,,

Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Batteribrytare på bilens minuspol godkännes inte Bilsport&MC.

Leffe; signalkabeln, du menar en av de två på relät som sluter densamma? ( om så, kan man ju bygla med mejsel och starta?) Men å andra sidan verkar den vettigast ur säkerhetssynpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Batteribrytare på bilens minuspol godkännes inte Bilsport&MC.

Leffe; signalkabeln, du menar en av de två på relät som sluter densamma? ( om så, kan man ju bygla med mejsel och starta?) Men å andra sidan verkar den vettigast ur säkerhetssynpunkt.

Japp, det är dom kablarna jag menar. Kommer inte ihåg på rak arm vilken av dom (den ena går till tändspolen för att denna ska få full spänning under starten, annars går ju strömmen via ett motstånd).

Link to comment
Share on other sites

Batteribrytare på bilens minuspol godkännes inte Bilsport&MC.

Bryta minuspol är väl inte så smart, och det har väl ingen hävdat att man bör göra, det enda som står i Bilsp. & Mc krav för försäkring, är dold strömbrytare.

Då jag försäkrade min just på Bilsp. var jag in med alla papper och foton på bilen till killen i Växjö.

Det kravet som han sade var brandsl. och dold strömbrytare, inget mer precis än så.

Då tolkar jag att det är ok att ha en huvudströmbrytare som är dold mellan startm. och batteri. Detta ger samtidigt en bra säkerhet mot brand = två flugor på smällen liksom.

Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...