Jump to content

Blandade frågor om Mustang GT (Vinterbil? Förbrukning m.m.)?


Jocce

Recommended Posts

Har lite frågor om Mustan GT:n....

Till att börja med, funkar den att rulla med på vintern, eller är den helt hopplös när det är halt? (Inga moralpredikningar om att den inte skll köras på vinter)

Vad har ni för förbrukning, och vad kör ni för körning?

Nån som använder den till att åka till och från jobbet?

Hur funkar det?

Nån som kört nån längre körning i den? Hur funkar den rent komfortmässigt?

Övriga problem med dem?

Hur funkar baksätet?

Funkar det att sitta 2 pers fram + 2 pers bak i kanske 30 min?

Går det att ens klämma in en tredje person bak (för en kort stund)?

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Till att börja med, det FUNKAR !! Det har aldrig varit så roligt att åka till jobbet som nu (på sommaren, eftersom jag inte kör den på vintern). Essingeleden är en njutning i rusningstrafik(automat förstås), har fått många tummar upp i köerna.

Har som mest kört 80 mil på en dag utan och bli speciellt trött i kroppen. Semesterkört den i ca 200 mil(med familj) och det har också gått bra med en del packningen dessutom. Med mjuka väskor rymmer den en hel del ! Körmässigt så är den som vilken modern bil som helst men roligare. Saknar jag något så är det en längdjustering av ratten. Som du märker så är det svårt att hitta något negativt, men det blir så, för så fort man sätter sig i bilen och kör så LER man bara :-)

I blandad stadstrafik med mycket köer så drar det ca 1,4 l/mil men då är det "normal" körning. I annat fall så blir det mer ;-) Dock, på semestern hade jag ca 1 liter/mil i medelförbrukning och då hann jag ändå med en fortkörningsböter.

I baksätet har jag tryckt in svärmor för att skjutsa till flyget, ca 6 mil, och det gick bra så länge hon satt där men det var lite knepigt att få ut tanten ! Annars är nog baksätet endast för barn under 1.40

Kan bara rekommendera ett köp, kolla bara att man åtgärdat "tankproblemet", annars tar det lika lång tid att tanka bilen som det tar att köra slut på soppan.

Sen beror det på vad man har för referenser, jag åkte BMW tidigare och det är klart att det är en annan division när det gäller t ex kvalité på inredning osv. Men jag tycker ändå Mussen står sig extremt bra om man jämför med annat amerikanskt. Vi får heller inte glömma att Mussen är lite av en "lågbudget" bil. Usch, nu var jag elak............

Nä, KÖP, du kommer inte att ångra dig !!

Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma i det AJ skriver, jag kör min Mustang till jobbet 6 mil tur och retur och det är ett rent nöje. Folk vinkar och hälsar, släpper fram en och stannar för att titta på bilen. Körde från Sthlm ner till Blekinge 55 mil ca utan några som hellst problem, är 190cm själv och har problem med vissa bilar men har inte märkt några problem alls i mussen, man sitter så skönt. Vad det gäller förbrukningen så ligger jag runt litern, men visst springer den upp 1.4 ibland när man drar på lite 8) eller kör i stan. Har haft ute den även på vintern några ggr för att lufta den och med TSC'n har man inga problem alls. Enda är att den står i kallgarage och den tar en liter på att bara ta sig ut genom garaget när den är kall... ;) Så ska du ha den som vinterbil, skaffa motorvärmare... Jag har shaker 1000 systemet i min så den tar lite utrymme av bagaget annars är det inga problem att lasta in väskor för en semester. Kortare sträckor har vi suttit fyra stycken i bilen, men den som sitter bakom mig har inte mycket plats för benen... men det är ingen som klagar när man drar på lite och dom hör motorn

Freddan

Link to comment
Share on other sites

Jag kör min (firma)bil till och från jobbet på sommarhalvåret och det blir ca: 9 mil om dagen, trivs som tusan i köerna på morgonen för det blir många tummar upp och leenden från fina tjejer. Långkörningar trivs jag också med fast jag har dålig rygg, men jag sitter bekvämt o bra.

Älskar bilen och man e jävligt stolt ägare till en fin röd -05:a, det har höjt min livskvalité, kom ihåg man lever bara 1 gång...

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag frågar om bilen är att jag kommer få ett tillfälle att välja förmånsbild för max ca 400.000 kr på mitt nya arbete, och en Mustang GT är en av de bilarna som direkt faller in i mitt huvud.

Men det jag framförallt behöver veta är om det är hopplös att köra på vintern eller om den funkar utan problem? Den måste funka till och från jobbet varje dag!

Är antisladd eller antispinn standard? Hur pass bra funkar detta vid halt väglag?

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur det är med -05, men min -00, går bra på halt väglag. Har kört den en gång när det var halt. Funkar inte så bra med antisladd systemet på, för så fort jag rörde gasen så ströp den motorn och det lät som den gick på 4-5 cylindrar, men när jag koppla ur systemet var det inga problem att styra bilen med hjälp av gasen i kurvorna. Tycker dock det är synd att köra med en blivande klassiker i vinterväglag och salt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...