Jump to content

Recommended Posts

Hej

Jag har bestämt mig för att montera bort Thermactor systemet. Jag kopplar därför bort alla slangar, avlägsnar luftpump, luftrenarburk och anti backfire-grejen som sitter baktill på motorn, se bild.

Jag låter den del som förser utblåsen med luft, inklusive "checkvalve" sitta kvar för ev återmontering. Vad jag kan förstå har bortmonteringen av utrustningen ingen negativ påverkan på motorn efter det att anslutningarna har pluggats. Tacksam för rättelse om jag tänkt fel ;) .

E J

Jag hade tidigare en 66:a som jag MONTERADE TILLBAKA Thermactorsystemet på, för att få bilen i originalskick. Så vad du än gör, spara alla delar du monterar bort ifall du (eller nästa ägare till bilen) ångrar dig i framtiden.

Till din fråga: Det ska gå bra att låta "luftrören" med backventiler sitta kvar. Motorerna med Thermactor hade dock en lite annan fördelare (med annan tändkurva) och lite annorlunda förgasarbestyckning än standardmotorerna, så den kommer inte bli exakt som en standardmotor. Jag märkte dock ingen skillnad i gången på motorn när jag monterade tillbaka avgasreningen mot när jag körde utan den (jag hade originalförgasare och originalfördelare till Thermactor-motor).

Ett sätt är ju annars att låta all Thermactor-utrustning sitta kvar, men koppla ur den (ta bort remmen, koppla bort vacuumslangen till anti-backfireventilen). Då är det väldigt lätt att återställa allt.

Hej.

Det är lite olika med luft tillförseln på 66-67, jag har haft

en 67FB Californiabil med alla termaktor detaljer som

monterats på från fabrik. 8)

Det med luft tillförsel är lite olika det finns toppar som

har en ingång vid varje stift och det finns toppar där

kanalen till cylindrar är ingjuten och då finns endast en

ingång per sida. :roll:

Att demontera alla delar är inte något problem och

att plugga hål är inte heller något större problem. :)

Men en sak som man glömmer är att det speciela fästet

för termaktor o generator som inte är särskillt vackert i

sin ensamhet. :(

Sök efter standard fästen till generator för att få ett

snyggt utseende, framför allt SPARA alla termaktordelar

som Ronnie säger. 8)

Jag demonterade alla delar för termaktor och målade

upp motorrum till ett snyggt yttre och som jag tyckte

var bra. :)

Det tog inte lång tid efter att demonteringen var gjord

så kom frågan, är inte det här en Kalifornia Mustang,

jo sa jag, vad är termaktorn då. :oops:

Det tog inte många dagar innan den blev återmonterad

i min 67a se bild. ;)

Hej

Tack för alla synpunkter :D . Nu är grejorna bortmonterade. Jag spar givetvis sakerna, uppmärkta och fotograferade hur de var monterade. Thermactorn verkar inte att ha varit inkopplad med rem på en tid. Om jag ska den inkopplad bör jag veta att alla komponenter fungera som dom ska. Grejor som inte används brukar ju ha en tendens att kärva ihop. Eftersom jag inte vet hur komponenterna fungerar får de ligga på hyllan och vila. Man vet aldrig, en dag kanske grejorna åker på igen ;) .

E J