Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, är det någon som vet vad det är för vit dosa på bilden och vad den har för funktion?

Den sitter på rattstången i en -67 cab med styrservo.

På undersidan sitter en vinklad metallpinne som går att rotera. Skall den kopplas till något?

Posted

Det är tänkbart, den svarta metallpinnen som syns nere till vänster i bild går upp inuti rattstången och skulle kunna vara kopplat till något reglage som inte finns kvar.

Ska kolla i motorrummet efter cruise control delar, men motorn är helrenoverad 2001 så allt kanske är borttaget..

Posted

Är det tilt-rattstång på bilen? I så fall kanske det är till "Swing-away" funktionen (när man stänger av bilen så kan ratten vinklas inåt mot mitten av bilen och samtidigt uppåt). Detta lär ju styras av vacuum.

OBS! Jag gissar bara, jag har inte sett under instrumentpanelen på en sådan bil så jag vet inte alls hur det ser ut.

Posted

Tack för tipset. Teorin med tilt-away verkar trolig. Jag har inte hittat några andra spår ar cruise control och dosan ser onekligen ut att ha något med vacuum att göra, även om den inte är ansluten just nu. Metall pinnen på undersidan skulle kunna vara ett rör som kan anslutas till vacuum.

Ska kolla lite närmare ikväll och återkommer.