R Lenngren May 1, 2006 Report May 1, 2006 Efter haft problem med för hög tomgång förra sommaren tog jag isär förgasaren (2100) till en 289 2v -66 och gjorde ren den, köpte någon enklare renoverningssats med packningar och membran bytte dessa och monterade ihop den igen, något har nu gått snett eftersom det inte finns någon tomgång alls. Har kört fast totalt, vad göra?Rolf Citera
Pelle cmc 375 May 1, 2006 Report May 1, 2006 Vadå ingen tomgång? Räcker inte justerskruven in? Citera
R Lenngren May 1, 2006 Author Report May 1, 2006 Man får pumpa med gaspedalen för att hålla igång motorn och när man släpper gaspedalen stannar den direkt. Jag har haft av locket på förgasaren och kollat på flottören, bensin fanns upp till ca 1cm från kanten och jag skruvat på de båda ställsruvarna vid förgasarfoten. (bör tilläggas att jag inte har skruvat med förgasarmotorer på en 20- 25 år) Vilken justerskruv menar du? Citera
Pelle cmc 375 May 1, 2006 Report May 1, 2006 Jag menar stoppskruven som "gasreglaget" stannar mot, men går den inte ordenligt när du håller jämn gas utan måste pumpa så drar den nog tjuvluft någonstans. Du har inte vänt spacerplattan under förgasaren upp och ner? Citera
R Lenngren May 1, 2006 Author Report May 1, 2006 Hmmmm ???? Den har jag haft av, kan det vara så enkelt? Jag vet tyvärr inte vilket håll den skall sitta på, jag har för mig att den släta ytan är uppåt mot förgasaren, skall kolla efter jobbet imorgon Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 1, 2006 Report May 1, 2006 Hej.Om choke spjällen står öppna som på bild så stannar motornom den är kall. Du måste då för att få motorn att gå hålla tomgång med gas-pedal till att motorn blivit varm för att den skall kunna gå.OBS du behöver kanske hålla gas på motorn i någon eller några minuter. Vid kall start skall detta spjäll vara nästan stängt, har dumanuell choke så är det något annat, har du choke somreagerar på motorns värme så är det sk automatisk. Luftskruvarna skall vara lika ut-skruvade, grundinställningca: 1.½varv där efter skall motorn köras varm och dettakan då vara nödvändigt att göra en finjustering, detta kanresultera i att skruvarna skall skruvas ut ett varv till eller mer. OBS skruvarna skall nästan alltid vara utskruvade med sammaantal varv, alltså lika mycket på båda två. Citera
R Lenngren May 1, 2006 Author Report May 1, 2006 HejChoken funkar, det är en el-choke med rör från grenröret Citera
Pelle cmc 375 May 1, 2006 Report May 1, 2006 El? Fattade jag dig rätt så hjälpe det inte om du höll jämn hög gas, om den bara går när du pumpar med gasen får den inte tillräkligt med bensin, ofta pga tjuvluft. Citera
R Lenngren May 2, 2006 Author Report May 2, 2006 Så var det fixat, hade använt fel packning mellan spacerplattan och insuget. Perfekt tomgång. Tackar så mycket Pelle och Lars. Citera
Recommended Posts