Jump to content

Featured Replies

comment_27992

Efter haft problem med för hög tomgång förra sommaren tog jag isär förgasaren (2100) till en 289 2v -66 och gjorde ren den, köpte någon enklare renoverningssats med packningar och membran bytte dessa och monterade ihop den igen, något har nu gått snett eftersom det inte finns någon tomgång alls. Har kört fast totalt, vad göra?

Rolf

  • Author
comment_28003

Man får pumpa med gaspedalen för att hålla igång motorn och när man släpper gaspedalen stannar den direkt. Jag har haft av locket på förgasaren och kollat på flottören, bensin fanns upp till ca 1cm från kanten och jag skruvat på de båda ställsruvarna vid förgasarfoten. (bör tilläggas att jag inte har skruvat med förgasarmotorer på en 20- 25 år) Vilken justerskruv menar du?

comment_28019

Hej.

Om choke spjällen står öppna som på bild så stannar motorn

om den är kall. :shock:

Du måste då för att få motorn att gå hålla tomgång med gas-

pedal till att motorn blivit varm för att den skall kunna gå.

OBS du behöver kanske hålla gas på motorn i någon eller

några minuter. :?

Vid kall start skall detta spjäll vara nästan stängt, har du

manuell choke så är det något annat, har du choke som

reagerar på motorns värme så är det sk automatisk. :roll:

Luftskruvarna skall vara lika ut-skruvade, grundinställning

ca: 1.½varv där efter skall motorn köras varm och detta

kan då vara nödvändigt att göra en finjustering, detta kan

resultera i att skruvarna skall skruvas ut ett varv till eller

mer. :shock:

OBS skruvarna skall nästan alltid vara utskruvade med samma

antal varv, alltså lika mycket på båda två. ;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...