Mattias cmc 1746 May 1, 2006 Report May 1, 2006 Fansen, då har man fått problem med motorn också Det började igår, då bilen vägrade att starta utan att ge gas, och när man väl släppte gasen så dog den, så gjorde den så 3-4 ggr. Sen höll jag gasen på kanske 2000 varv i 30-45 sekunder, och efter det gick den på tomgång. Sen var det inga problem resten av dagen.Och idag startade den när vi skulle åka iväg och käka lite mat hos mina svärföräldrar, sen 4 timmar senare när vi skulle åka hem vägrade den gå på tomgång igen, hjälpte inte ens att hålla den på 2000 varv denna gången, så fick åka hem med att gasa hela tiden och använda handbromsen för att broms, för så fort jag släppte gasen dog den. (Har manuell låda ifall ni undrar)Så vad fasen kan det vara?? Finns det nån tomgångs grej som kan ha gått sönder??Taksam för svar.Bilen är en GT 2001 Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 1, 2006 Report May 1, 2006 Hej.Byt TPS censor troligen är det den som strular, ett mycketvanligt electroniskt fel. Citera
Mattias cmc 1746 May 1, 2006 Author Report May 1, 2006 Hej.Byt TPS censor troligen är det den som strular, ett mycketvanligt electroniskt fel. Okej, vad står TPS för och vart sitter den... Citera
David_gävle May 1, 2006 Report May 1, 2006 ThrottelPostionsSensorDen sitter på spjäll axeln på andra sidan av gasvajern.Testa att göra rent i tomgångsmotorn samtidigt. Kan vara att det finns skit som ärivägen när den ska reglera. Citera
grufman May 1, 2006 Report May 1, 2006 Nej, det är inte tps-sensorn. Det är garanterat tomgångsventilen, alternativt att motorn drar tjyvluft någonstans.Testa att göra rent tomgångsventilen och se om det blir bättre, blir det det så kostar en ny ungefär en 1000-lapp. Citera
Mattias cmc 1746 May 2, 2006 Author Report May 2, 2006 Japp det va nog IAC ventilen (tomgångsventilen) som krånglade, för jag tog loss den och gjorde rent den så gott jag kunde, och bilen funkade efter det. Så nu har jag beställt en ny IAC ventil och en PCV ventil (va så billig, så lika bra att byta den också) från USA för tot 598:- med frakt.Tack för hjälpen gubbar Citera
Recommended Posts