Gäst May 3, 2006 Report May 3, 2006 funderar på att byta motor i min -65 mustang men undrar om man kan använda C4 lådan som sitter på 6.an om man byter sprängkåpan,och om man behöver flytta växelådsbalken eller stämmer det att bara lyfta i rakt av med nya motorfästen. Citera
Per Berglund May 3, 2006 Report May 3, 2006 Nej det funkar inteAnnan kopplingstrumma med färre lameller i C4 för 6'aDessutom är ingående axel klenare.Turbinen är även den helt annan och passar inte allsDet kostar mindre att köpa en renoverad och med rätt turbin.Överhuvudtaget är byte från 6'a till V8 inte lönt.Bättre sälja av bilen och leta upp en med 8'a orginalpå 65 med 6a måste du även byta bakaxel och delar av framvagnen för klara av V8.Egentligen ska man byta bromsar också då det blir för klentFjädrar, kylare mm.mm Citera
Gäst May 3, 2006 Report May 3, 2006 jo det har varit minst jobb men grejen är att vi har haft bilen i familjen sen början på -80talet och vi har bytt nästan allt på den så det känns lite synd att sälja den. Citera
Per Berglund May 3, 2006 Report May 3, 2006 Ja då är det väll bättre att satsa på uppgradera 6'an istället.Finns massor med godis nuförtiden till dessa.6'an är grymt tålig mot trimmning faktiskt.Läs härhttp://cliffordperformance.net/http://www.mustangmonthly.com/techarticles/173_0312_ford_six_perform_guide/http://www.cquesttechnologies.com/fspp/default.aspByta till 8'a går men som sagt är det mycket svårare än man anar.Ska du ändå göra det köp en hel drivlina inkl låda.En 8'' bakaxel är ett måsteDen 7 3/4 eller vad den heter nu är helt värdelösPå 65 tror jag även du är tvingad byta kardanaxel. Inte säker men har för mig att Ford hade olika kardanaxal första åren Citera
ThomasFB May 4, 2006 Report May 4, 2006 En 8'' bakaxel är ett måsteDen 7 3/4 eller vad den heter nu är helt värdelösLilla axeln pallar nog långt om den är hel och tät. Förövrigt är det samma diameter på drivaxlarna på tidiga 8" som i 6:an. Om man inte trimmar, och håller sej till relativt smala däck, kan man till en början gatåka med 6:ans axel. Lite mera power i motorn och breda däck, då tar delarna stryk ...På 65 tror jag även du är tvingad byta kardanaxel. Inte säker men har för mig att Ford hade olika kardanaxal första årenNödvändigtvis inte. Kardanrör och knutar hade olika dimensioner, men man kan plocka ihop olika yoke med specifika knutkors. Vissa kardaner hade en gjuten "damper" i framändan, andra inte. Det går alltså att bygga ihop och mixa drivlinan, men frågan är om det är värt? Lättast att byta rubbet. Citera
Gäst May 4, 2006 Report May 4, 2006 får tacka för svaren.Men sitter det inte 7tums bakaxel på 6.a bilarna men det är ju sak samma den är nog lite spä iallafal.framtiden får utvisa om det blir v8 eller om man vässar 6.an och sätter dit en turbo Citera
Per Berglund May 4, 2006 Report May 4, 2006 får tacka för svaren.Men sitter det inte 7tums bakaxel på 6.a bilarna men det är ju sak samma den är nog lite spä iallafal.framtiden får utvisa om det blir v8 eller om man vässar 6.an och sätter dit en turbo Jag har haft en sån 7'' axel och som rtm sa så är drivaxlarna okDet är diffen som är en skämt.Det vore coolt med en turbo 6'a! Ford hade långt gångna planer på performance 6'or i mitten på 60-talet men det blev aldrig nått. Blocket är nästan starkare än 8'an då det sitter 7 ramlager så det blir riktigt stabilt.Clifford Performance har prylar för 6'an som dom plockat ut 800Hk på så allting går.Men det blir riktigt udda det! Ett komlett V8 drivpaket känns kanske enklare och möjligtvis billigare.Men naturlagarna säger att har man pengar så går dom åt hur man än gör! Lycka till med vad du än gör. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.