Jump to content

Recommended Posts

Gäst

funderar på att byta motor i min -65 mustang men undrar om man kan använda C4 lådan som sitter på 6.an om man byter sprängkåpan,och om man behöver flytta växelådsbalken eller stämmer det att bara lyfta i rakt av med nya motorfästen.

Nej det funkar inte

Annan kopplingstrumma med färre lameller i C4 för 6'a

Dessutom är ingående axel klenare.

Turbinen är även den helt annan och passar inte alls

Det kostar mindre att köpa en renoverad och med rätt turbin.

Överhuvudtaget är byte från 6'a till V8 inte lönt.

Bättre sälja av bilen och leta upp en med 8'a orginal

på 65 med 6a måste du även byta bakaxel och delar av framvagnen för klara av V8.

Egentligen ska man byta bromsar också då det blir för klent

Fjädrar, kylare mm.mm

Gäst

jo det har varit minst jobb men grejen är att vi har haft bilen i familjen sen början på -80talet och vi har bytt nästan allt på den så det känns lite synd att sälja den.

Ja då är det väll bättre att satsa på uppgradera 6'an istället.

Finns massor med godis nuförtiden till dessa.

6'an är grymt tålig mot trimmning faktiskt.

Läs här

http://cliffordperformance.net/

http://www.mustangmonthly.com/techarticles/173_0312_ford_six_perform_guide/

http://www.cquesttechnologies.com/fspp/default.asp

Byta till 8'a går men som sagt är det mycket svårare än man anar.

Ska du ändå göra det köp en hel drivlina inkl låda.

En 8'' bakaxel är ett måste

Den 7 3/4 eller vad den heter nu är helt värdelös

På 65 tror jag även du är tvingad byta kardanaxel. Inte säker men har för mig att Ford hade olika kardanaxal första åren

En 8'' bakaxel är ett måste

Den 7 3/4 eller vad den heter nu är helt värdelös

Lilla axeln pallar nog långt om den är hel och tät. Förövrigt är det samma diameter på drivaxlarna på tidiga 8" som i 6:an. Om man inte trimmar, och håller sej till relativt smala däck, kan man till en början gatåka med 6:ans axel. Lite mera power i motorn och breda däck, då tar delarna stryk ...

På 65 tror jag även du är tvingad byta kardanaxel. Inte säker men har för mig att Ford hade olika kardanaxal första åren

Nödvändigtvis inte. Kardanrör och knutar hade olika dimensioner, men man kan plocka ihop olika yoke med specifika knutkors. Vissa kardaner hade en gjuten "damper" i framändan, andra inte.

Det går alltså att bygga ihop och mixa drivlinan, men frågan är om det är värt? Lättast att byta rubbet.

Gäst

får tacka för svaren.Men sitter det inte 7tums bakaxel på 6.a bilarna men det är ju sak samma den är nog lite spä iallafal.framtiden får utvisa om det blir v8 eller om man vässar 6.an och sätter dit en turbo :twisted:

får tacka för svaren.Men sitter det inte 7tums bakaxel på 6.a bilarna men det är ju sak samma den är nog lite spä iallafal.framtiden får utvisa om det blir v8 eller om man vässar 6.an och sätter dit en turbo :twisted:

Jag har haft en sån 7'' axel och som rtm sa så är drivaxlarna ok

Det är diffen som är en skämt.

Det vore coolt med en turbo 6'a! ;)

Ford hade långt gångna planer på performance 6'or i mitten på 60-talet men det blev aldrig nått.

Blocket är nästan starkare än 8'an då det sitter 7 ramlager så det blir riktigt stabilt.

Clifford Performance har prylar för 6'an som dom plockat ut 800Hk på så allting går.

Men det blir riktigt udda det! :)

Ett komlett V8 drivpaket känns kanske enklare och möjligtvis billigare.

Men naturlagarna säger att har man pengar så går dom åt hur man än gör!

Lycka till med vad du än gör.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...