Jump to content

Recommended Posts

Hej

Plockade precis ner min luftburk och ventilkåpor för att lacka dom. Då observerar jag ett bensinrör som går rätt över högra ventilkåpan(från förarposition) och ner i motorn. Jag var tvungen att lossa den för att få bort kåpan. Men till min stora förvåning så lossar hela röret när skruven från förgasaren var borta. jag ser var röret ska gå ungefär men det verkar inte trasigt och på motorn ser det ut som den bara ska hänga där.

Hoppas någon förstår vad jag mumlar om och att ni inte klagar på mina fina streck jag gjort på bilden.

Ska väl till och med vara två rör om det ska vara någon vits.

Ett som för ner luft från övre delen av förgasarhalsen till en "förvärmningskammare" (som innehåller ett filter som sätts igen med tiden och stör chokens funktion) på högra grenröret, och ett rör som för den uppvärmda luften till bimetallfjädern för choken.

Flera upplysande bilder finns på Joey Sikora's hemsida.

http://members.cox.net/detailshop/manual/Page0006.Html

Visserligen en '69:a 428SCJ en principen borde ju vara densamma på andra modeller även om det inte ser exakt likadant ut.