Jump to content

Recommended Posts

Hej, tänkte höra med nån kunnig på en GT-96:a med 4,6 l V8:an. Kolla på en sån igår som jag tänkte köpa, vid provkörningen så hann jag 1 km och vid en korsning när jag skulle trycka på på 1:an så blev det plötsligt bara ett stort rökmoln bakom bilen, allt vatten försvann på 5 m på körbanan och det börja ryka oroväckande under huven. Jag körde direkt in till vägkanten o stängde av.

Under huven ser man att läckaget kommit på ovandelen av motorn och den forsar bokstavligt bakom vattenpumpen där det verkar sitta en mindre slang (25mm) o V.et mellan topparna e helt vattenfyllt. Bilen har gått 12000 mil, den va varmkörd men ev. hade kanske inte termostaten precis öppnat så det va kanske därför överströmmningsslangen mellan termostat-hus o vattenpumpen brast?.. Har hört rykten här på forumet om läckage under insuget, kan det vara detta? Nån som tror sig veta hur svårt det är att komma åt slangarna? åste insuget lyftas eller räcker det med att lossa generatorn? Tänkte ev. pruta rejält o fixa det själv.. eller låta säljaren fixa det på verktstad.. Man blir ju lite orolig e ju van vid hederliga gjutjärnstoppar och inte så mkt el o slang som i denna bil..

Tack på förhand

Insuget har spruckit. Nytt ligger på ca 5 lax. Mkt vanligt på mustang 1996 och framåt. Eller som vi säger, det är inte en fråga om "om", utan om när.

ps: det går inte att laga. Bilen är dock ett bra köp med fixat insug.

...Visst va det insuget som va paj.. tokpaj så att säga.. så mkt att all kylarvätska försvann på 3 sek och på fem meters vägbana.. Oroväckande ruttet måste jag säga.. Är inte sånt här ett garantifel som Ford borde åtgärdat? Verkar vara en konstruktions/gjut-miss??? Well nu blir det dyrt för nån men inte mig, tur känns det som man hade att man inte köpte bilen o åkte två veckor. Har Ford Sverige insug på hyllan eller har dom bara doftgranar till Sierror?

Tack Grufman!

Ford USA känner utan tvekan till problemet med de spruckna insugen hehe... däremot gäller usa-garantin inte i europa så det blir till att hosta upp pengarna. Räkna med ett par-tre dagars leveranstid på ett insug om du beställer idag.

ps: de nya insugen är förvisso gjorda i plast de också, men delen där kylvätskan går igenom är nu gjord av aluminium... lite bättre

Ford USA känner utan tvekan till problemet med de spruckna insugen hehe... däremot gäller usa-garantin inte i europa så det blir till att hosta upp pengarna. Räkna med ett par-tre dagars leveranstid på ett insug om du beställer idag.

ps: de nya insugen är förvisso gjorda i plast de också, men delen där kylvätskan går igenom är nu gjord av aluminium... lite bättre

då förstår jag varför det blir svårt o svetsa..haha.. PLAST?? Shit så trendigt.. :shock: Felet avhjälpt, insuget fanns i uppdaterad version hos Klintberg numera i aluminium som sagt.. kosta sig bara 7800:-... 8)

då förstår jag varför det blir svårt o svetsa..haha.. PLAST?? Shit så trendigt.. :shock: Felet avhjälpt, insuget fanns i uppdaterad version hos Klintberg numera i aluminium som sagt.. kosta sig bara 7800:-... 8)

Annars kan man ta Bullitens insug :D

Men den kostar nog lite mera + att den ger en 5 hästar mer hehe :D

Nu blir jag nyfiken.

Är hela insuget i aluminium eller bara främre kylkanalen, på dessa updaterade insug?

Mvh

MrV8

Nu blir jag nyfiken.

Är hela insuget i aluminium eller bara främre kylkanalen, på dessa updaterade insug?

Mvh

MrV8

Bara främre kylkanalen är uppdaterad. Ett nytt insug är inte gratis... ligger runt klintbergpriset.

Nu blir jag nyfiken.

Mvh

MrV8

Bara främre kylkanalen är uppdaterad. Ett nytt insug är inte gratis... ligger runt klintbergpriset.