Jump to content

Recommended Posts

Äntligen....drog igång bilen idag :--

Men......skramlar ganska skapligt om den.

Är ganska säker på att det är rullvipporna.Inte helt säker på om jag har dragit åt dom som man ska.

Nån som kan förklara monteringen på svenska ;)

Eller ska det skramla innan man kört upp ett riktigt oljetryck?

Har bara tordas köra igång den 5 gånger :-- Men fan va gött de lät....förutom skramlet :(

Skall inte skramla alls. Är det mekanisk eller hydraulkam?

Om hydraullyftare, dra spelet till 0 (kall motor) och sedan 3/4 varv till.

Du kollar enkelt att spelet är noll genom att rotera på stötstången.

Om mekanisk justeras spelet till .018" som kall. Sen varmkör man till arbetstemp. och kollar att man fortfarande har .018".

Detta för bruksmotorer på gatan, småtrim eller inte.

Det är Edelbrocks RPM kam.

Tror att jag fick till insugsventilerna bra.Därimot osäker på avgas tyckte jag fick spänna o spänna innan jag fick nåt motsånd från stötstången.

Nu är jag inte säker på att jag gjort det rätt,har aldrig gjort nåt sånt här.

Om dom är rätt spända så bör man väl inte kunna röra på någon vippa eller stötstång eller har jag fel?

Nej, skall inte vara glapp om rätt justerade. Starta motorn så att du får oljetryck i lyftarna, stäng sedan av. Dra runt så att ventilen kommer i justerläge.

Lös på justerskruven tillräckligt (så att vippan rockar fram-o-tillbaka) för den ventil du vill justera, dra sen till försiktigt tills stötstångens glapp försvinner, (detta känner du lättast genom att rotera på stötstången samtidigt som du drar till), nu har du nollat spelet.

Dra sedan justermuttern trekvarts varv spändare från detta 0-läge. Nu skall du inte ha glapp mera, och ventillyftaren är nu rätt justerad. Vrid sedan motorn FRAMÅT så att nästa ventil kommer i justeringsläge, och börja om. Fortsätt sedan tills alla ventiler är genomgångna. Du hittar justeringsföljden med sökfunktionen, jag tror att jag /nån annan har redogjort detta i ett tidigare inlägg.

Hälsn,

Thomas

Nu vet jag inte vilken motor du har

Såhär skrev jag för länge sedan i ett inlägg:

Jag delger här informationen utan att ta ansvar för själva utförandet av justeringen.

MYCKET VIKTIGT: Om det är ett block med hydraulic roller kam, alltså en H.O. gäller följande, annars inte.

Detta schema gäller för 302 HO, skall INTE användas för vanliga/gamla motorn.

Det här är normal (enklaste- snabbaste sättet) justering av 302 HO / 351W bruksmotor, om man har radikal kam, måste ventilerna justeras individuellt. Därom mera vid behov.

Jag utgår från att cylindrarnas numrering är känd, alltså var nr 1 ,2 ,3 ,4 osv. finns.

Om du har tändföljden 1-3-7-2-6-5-4-8 gör du så här, INTE ANNARS (vill verkligen påpeka detta):

Justeras som kall: Lägg cyl nr 1 i övre dödläge.

Öppna justeringen på 1:ans ventiler, dra sedan bort spelet i vipparmen helt. Här behövs lite fingertoppskänsla.

Dra sedan till trekvarts varv från detta läge. Då är det klart. Gör detta på 1:ans in och utventiler, 3:ans avgasventil, 4:ans insugsventil, 7:ans utblås samt 8:ans insugsventil. Då är det klart här.

Rotera sedan veven medurs 180 grader.

Nu justeras 2:ans utblåsventil, 3:ans insugssventil, 6:ans avgas, 7:ans insug.

Dra sen veven medurs 270 grader från 1;ans dödläge. Alltså 90 grader vidare från 180 grader

Där justerar du 2:ans insug, 4:ans avgas, 5:ans insug och avgas, 6:ans insug och 8:ans avgas.

.

Hmm nu börjar jag bli jävligt orolig över min motor :cry:

det skramlar fortfarande.men det är inte vipporna dom sitter och är justerade efter konstens alla regler.

Det är nåt annat men vad?förslag?

Det skramlar inte när jag drar den på starten

Sen har jag andra sjukdomar på bilen,när jag provkört motorn så tänder den inte på förarsidan som den ska :?: har inte kollat upp de mer än känt på headersen iskalla men på den andra sidan stekhet :?:

Känner mej helt nollad nu.... :shock: nåt är ju helt fel på motorn

Knapphändig info men sitter just nu på jobbet :cry: känns som man inte riktigt har tid att jobba just nu.....

Nästan lättare att säga vad som inte är renoverat eller byt.

Det är en 302 som är upp borrad 0.30 med nya kolvar.

Alla lager är byta.Ny kam,alu toppar,vatten pump,kamdrivning,comp cams rullvippor o stänger,turbin,förgasare,msd fördelare o 6al box,oljepump.insug.

Det ända som är kvar från den gamla är block,vev o stackar.

Nu är de här min första motorrenoveringen(trimning)jag gjort,så jag var osäker på mycke men har försökt läsa mej till allt ;)

Allt som dras med moment har jag kollat 2 gånger.

Det låter som nåt skulle sitta löst och slå...typ kolvbult eller nåt sånt..

Så nu vet jag inte var jag ska börja felsöka nånstans

Fördelningskedjan en kugg fel eller så klapprar ventilerna i kolvarna??

Kamkedjan är satt på noll,gick att ha på 3 olika kommer inte på vad dom heter :oops:

Hmmm ventiler som slår mot kolvarna....borde det inte märkas om jag drar den för hand?

Det är väl stängerna som stryr hur mycke ventilerna ska öppna?

Jag mätte ju inte in längden på stängerna :oops: fick inte tag på nån justerbar stötstång....Men när jag borrade upp mitt block så ville jag även decka(det heter väl så?) blocket om det behövdes.men dom sa att de såg bra ut och att de inte behövdes,han sa även att den inte var deckat före.

Stötstångs längden borde ju vara orginal längd då eller hur?Mailade Techsupport på Edelbrock om de och fick svar att jag skulle ha orginal längd på dom men eftersom de sitter guidplates på topparna så skulle jag ha härdade stänger.

Väldigt tacksam för hjälpen,börjar ju få lite panik att jag förstört nåt

Kolvar och/eller stakar vända åt fel håll?

Sitter med pilen framåt.Och stackarna siter som 1-4 på ena sidan och 5-8 på andra.

Tändföljden vet jag inte hur många gånger jag checkat,var fel i början men inte nu :oops:

Hej.

Vill bara veta vilken tändföljd du har och vilken motor, oftast

så är det ett enkelt problem att hitta ett fel. :?

Tändföljden på en Winsor kan vara samma som på

302 om kamen är bytt, det är mycket vanligt att man

monterar vassa kammar som egentligen är avseda för

en 302 i 351W. ;)

Om tändföljden är rätt och motorn bara verkar gå på ena cylinderbanken så är det lätt att säga att den toppen behöver tas av för inspektion av innandömet, men utan att höra hur det låter så vill jag nog inte vara så tvärsäker.

Du nämnde inte om stakarna var monterade på rätt håll, men jag antar att Du fått märkningarna på dem åt rätt håll, och jag har ingen aning om vilket som är rätt eller fel heller eftersom jag mest skruvat med rödmålade motorer tidigare (Volvo och ett annat Amerikanskt fabrikat som jag helst inte vill nämna i detta forumet). Det är antagligen inte lika kritiskt som att kolvarna sitter åt rätt håll heller, men ingen sten bör lämnas ovänd (ursäkta Svengelskan).

Hej.

Vill bara veta vilken tändföljd du har och vilken motor, oftast

så är det ett enkelt problem att hitta ett fel. :?

Tändföljden på en Winsor kan vara samma som på

302 om kamen är bytt, det är mycket vanligt att man

monterar vassa kammar som egentligen är avseda för

en 302 i 351W. ;)

Tändföljden är 1-5-4-2-6-3-7-8.Motorn en vanlig 302 :)

Kamen är Edelbrock RPM 7122.

Finns de nån annan tändföljd till en 302 :?:

Du nämnde inte om stakarna var monterade på rätt håll

Nu är jag inte me i matchen?

Jag har satt pilen framåt sen har jag för mej att jag hadde numren läsbara,inte upp och ner alltså.

Kan jag ha fått dom fel vända med kolvarna fel monterade?

Det verkar finnas två varianter av tändföljden för en 302'a. Den andra varianten ska vara 1-3-7-2-6-5-4-8 om jag förstått saken rätt.

Du nämnde inte om stakarna var monterade på rätt håll

Nu är jag inte me i matchen?

Jag har satt pilen framåt sen har jag för mej att jag hadde numren läsbara,inte upp och ner alltså.

Kan jag ha fått dom fel vända med kolvarna fel monterade?

Nu är jag inne på de röda motorerna igen. Numreringen på stakarnas storända åt samma håll (höger eller vänster, jag kommer inte ihåg vilket), markeringen på kolven framåt i motorns längdrikting.

Annars lutar jag nu nog mera åt att Du fått en kam med annan tändföljd som Lars föreslog.

Och rtm i ett av de första svaren i den här tråden så jag just.

Nu när du säger de så.......då sitter kolvar och stakar rätt.Det sitter en fasning på stor ändan som ska vara vänd åt ett hål ..nu kommer jag inte ihåg vilket men dom är vända rätt och pilen är framåt

Hittade den här förklaringen på stangnet forumet till varför Ford ändrade tändföljden.

They were changed to the 351 order for 1) because it was better on the bearings and 2) it is supposed to run smoother. the cam is what changes the firing order.

There's history behind the change to the 351W firing order. The 302 came out in 1968, and was offered with a 4bbl and 10.5:1 compression. It was rated at 250hp, if I recall.

Anyway, the BOSS 302 soon took its performance place in 1969, followed by the 351C in 71, and the regular non-boss 302 (I refer to the standard 302s as 302W, to clarify) was placed in low-performance/light truck applications from then on. The performance camshaft grind for the 302 was discarded over the years, and then in 1982,(81.5?) when the "HO" 302 was released, Ford had no performance 302 camshafts for the motor. So they dug into their 351W Marine parts bin, and found a suitable camshaft. Thus, the HO 302s were born with the camshaft, (and firing order) of the 351W. Ford never changed back to the older 302 firing order, probably for simplicity sake.

Now the 351W, with its FAR greater recipricating mass, required(or so Ford engineers figured) the altered firing order to relieve stress on the #1 main webbing. (the old 302 "15426378" firing order hits 1 and 5 cylinders at the same time, which is putting strain on that #1 main journal)

How necessary this firing order change was in the 351W is unknown, because they also increased the main bearing size of the 351W to 3", which ended up being TOO big. (that's why NASCAR 351s have the smaller 351C journals)

Kanske det spred lite ljus över det hela.

Jag såg just att Edelbrock har installationsanvisningar tillgängliga på sin hemsida, och för Performer RPM 7122 kammen anges tändföljden till 1-5-4-2-6-3-7-8 längst ned på sidan 3 :?:

Det är ofta så, att man gör om tändföljden på trimkammar, just för att dom skall passa till både 302 och 351. Hydraulrullar till 302 HO är nästan alltid med 351 tändföljd, men också vissa släpande hottentott-kamaxlar för 302 har denna.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...