T Krusell May 11, 2006 Report May 11, 2006 Hej alla har precis fått hem en massa godis från staterna Mina nya KYB dämpare runt om bland annat.nu undrar jag. har läst att det går att byta själv, med hjälp av fjäder "komprimerare".men behöver man inte ställa in framvagnen efter det?isåfall vart kan jag vända mig, i stockholmsområdet.eller har någon nå bra tips i ämnet. Citera
Janne Holm CMC1740 May 12, 2006 Report May 12, 2006 Jag bytte i förra veckan också till KYBDu behöver inte några fjäderspännare då man lyfter dom rakt uppÅtminstone på min (-70) var det så du får kolla på din.Sedan höjde sig framvagnen 3cm och inställningen av framvagnen ändras då, men om du behöver justera är inte säkert. Jag fick justera min och jag rekomenderar dig att göra det då man får en trevligare körning. Många däckfirmor kan ställa in framvagnen ring ock fråga. Citera
Nenne May 12, 2006 Report May 12, 2006 Framvagnsinställningen ska inte ändras av ett stötdämparbyte, inte heller bilens höjd eftersom det är fjädrarna som bär upp bilen inte stötdämparna (undantaget Hi-Jackers, men det skräpet är ju å andra sidan inte att betrakta som stötdämpare och knappast något man sätter fram heller).När Du mätte höjden före och efter, hade Du kört bilen åtminstone ut och in i garaget? Om man mäter direkt efter att ha satt ned bilen på golvet så får man ett för högt värde eftersom hjulen inte kan röra sig i sidled och därmed hamnar inte hjulupphängningarna i normalt "körläge". Citera
pools May 12, 2006 Report May 12, 2006 Framvagnsinställningen ska inte ändras av ett stötdämparbyte, inte heller bilens höjd eftersom det är fjädrarna som bär upp bilen inte stötdämparna.Stämmer! Man kan dock behöva klämma ihop fjädrarna beroende på i vilket skick dom är. När jag bytte mina dämpare hade jag bytt fjädrarna också och fick därför problem. Jag löste det med att sätta en fet kompis på skärmen så fjädrarna klämdes ihop något. Jag kunde inte be min fru, hon är alldeles för lätt. Citera
Janne Holm CMC1740 May 13, 2006 Report May 13, 2006 Självklart är det fjädern som bestämmer höjden om man inte har lite slitna fjädrar och sätter på KYB gasstötdämpare som stävar efter att alltid var i sitt yttersta läge varvid bilen höjs Citera
Nenne May 13, 2006 Report May 13, 2006 Skulle en stötdämpare som man orkar trycka ihop för hand vara tillräckligt kraftfull för orka att lyfta flera hundra kilo?Ska erkänna att jag aldrig råkat på sådana tidigare och jag tror inte jag skulle gilla att köra med slika tingestar. Citera
Janne Holm CMC1740 May 13, 2006 Report May 13, 2006 japp med fjäderns hjälp så gör den detDet är inga problem att lyfta bilen uppåt några centimeter med hjälp litehandkraft eller hur Citera
Recommended Posts