Jump to content

1969 R-kod Mach 1 - CMC 1872 (Uppdaterad 2008-04-19)


Nenne

Recommended Posts

Nu är den i, uppstart i morgon. Nya bilder längre ned i den här posten. (2008-04-19).

Snart ska den i, lite fler bilder på framåtskridandet. (2008-04-14 ).

Nu är återuppbyggnaden i full gång. Nya bilder längre ned i den här posten. (2008-02-26).

Katastrof på första semesterdagen, några bilder längre ned. Känsliga tittare varnas för otäcka bilder. (2007-07-08 ).

Lite fler bilder, klicka här (ingen text, 2006-11-22).

Registrerings- och kontrollbesiktning avklarade med soprena papper (2006-11-14).

Jag har lagt till lite nya bilder idag (2006-08-06).

Kanske det kan roa någon att se vad jag köpte hösten 2005.

Den här bilden tog förra ägaren 2004, han ägde bilen ett par månader bara (Round Rock, Texas).

PICT0002.jpg

Jag rev av de hiskeliga traction bars'en så snart jag fick en chans och de gräsliga HiJackers'ena ligger i soptunnan nu,

ersatta av Koni's utomordentliga dämpare.

Här anländer den, från Tango Classic Autos i Bellingham, Massachusets

PICT0003.jpg

Vi fick knuffa en dammig bil in i garaget eftersom bränslepumpen inte fick någon ström (en högljud Holleypump).

PICT0004.jpg

Ser inte så pjåkig ut i plåten, men lite jobb kommer att behövas längre fram om en ny lack ska på.

PICT0007.jpg

En äkta HPD shaker har ersatt originalet, som troligen varit försvunnit i 20 år vid det här laget. Förförra ägaren (också

han från Round Rock, Texas, ägde bilen i 17 år) hade också reagerat på att basen var svart. Höjden stämmer men

basen har fått fästöronen lödda till luftrenaren, skulle kunna komma från en Cougar.

PICT0008.jpg

Det här ser ju inte särskilt original ut. Motorblock och låda skulle enligt förförra ägarens uppgifter vara de ursprungliga,

men efter att ha kikat på numret som borde vara blockets VIN så ser det inte ut som om blocket är det.

PICT0012.jpg

Växellådan visade sig däremot ha rätt VIN instansat, bakre delen gjutjärn, samt R-servo (Ber om ursäkt för "fotot".)

PICT0069.jpg

PICT0070.jpg

PICT0083.jpg

Topparna och insuget är korrekta 428 Cobra Jet prylar.

PICT0048.jpg

PICT0049.jpg

Flexfan, Mallory fördelare, Headers, Holley 750, fel termostathus, eftermarknads ventilkåpor syns ju direkt när man lyfter

på locket, och det är en del modifierat på insidan också. Borrat 0.030", modifierat smörjsystem, eftermarknadsvippor

och en kam som är alldeles för häftig för gatbruk och automatlåda (en extra vakuumtank finns men det tar någon minut

innan den evakuerats så den första biten kör man med manuella skivbromsar och det är inte särskilt kul). En B&M 3500

rpm turbin för kraften vidare till C6:an och längst bak sitter det en 31 spline segjärns 9 tummare med 3,91:1 och

Traction-Lok ...

PICT0078.jpg

... och vad som ser ut att vara ett Daytona pinjongsupport.

PICT0077.jpg

Ursprungligen satt det en öppen 3,50:1 där bak vilket kanske är förvånande eftersom det inte greppar särskilt bra ens

med två hjul som driver.

Men det kanske förändras med lite mer gummi där bak.

PICT0014.jpg

Nya Wheel Vintiques Magnum 500 fälgar har inhandlats, 15x7 med 4 1/4 backspace fram och 15x8 med 4 1/2 backspace

bak. Det kan kanske tyckas vara ett ganska tråkigt val men personligen tycker jag att det ser riktigt bra ut. Däcken är

BF Goodrich Radial TA, 235/60R15 fram och 255/60R15 bak.

Inredningen har blivit upputsad och felaktiga/trasiga delar har blivit ersatta med hela grejer, mestadels originalbitar

(men också en och annan reprobit) från rätt årsmodell (luckan in till skuffen kom t.ex från en 67/68 och inte 69/70).

PICT0019.jpg

Nykromat instrumenthus och en tillfällig Grant sk*tratt (någon som lyckats få signalknappen att sitta kvar från elva till

middag någon gång?). Jag har en nyrenoverad rimblowratt som jag inte monterat ännu.

PICT0021.jpg

Sätena måste nog någon tidigare ägare klätt om, för de är i gott skick förutom en liten reva i sidan av förarstolen, för

liten för att jag ska kosta på en hel stolsklädsel som kanske inte ens är likadan i detalj som resten av klädeln och att

byta ut rubbet verkar grymt onödigt med tanke på hur pass bra resten är, så det får nog vara som det är ett tag till.

Det fällbara sätet monterades antingen av bilhandlaren eller av en av de tidigare ägarna eftersom det saknas ett par

saker som skulle varit där om det varit monterat i Dearborn. Bilen monterades i mars 1969 och såldes i augusti, och

kanske bilhandlaren (Mitchell Motors, Mitchell, Indiana) fann det svårt att sälja en så magert utrustad bil (428CJ-R, C6,

F70x14 hjul med vit text, AM radio samt servostyrning/-bromsar är allt som finns med på fakturan från Ford till

bilhandlaren, och 4 gallon bensin förstås) och lade till saker som spoilers, jalusi och fällbart baksäte för att höja

intresset hos eventuella kunder. Och så var det ju inte särskilt lång tid kvar innan 70:orna skulle börja säljas.

Skuffen blev ganska bra från att ha varit helt tom. Det enda som egentligen fattas nu är en luftflaska till reservhjulet

(och en brandsläckare för försäkringen)

PICT0029.jpg

Första semesterdagen, dagen efter Nostalgiafestivalen, sa det liksom bara kaboom under huven. Jag hittade en mutter

från ett vevlageröverfall inkilad mellan kamaxeln och blocket, det var nog den lilla rackarn som var grundorsaken, mycket

skrot blev det.

PICT0038.jpg

Dålig kylning? skippa cylinderväggen så blir det nog bättre.

PICT0039.jpg

Vevstakarna är bra sega om de inte går av vid så här kraftigt kallsmide.

PICT0040.jpg

Före och efter skulle man kunna säga.

PICT0041.jpg

Nej, experimentet med direktkylning av kolven fungerade inget vidare så det fick bli reparation med ett cylinderfoder till

en traktor eller vad det var.

PICT0042.jpg

Åsså blir det mera originaldelar. Renoverad fördelare, avgasgrenrör (ser inte ut att vara använda), ...

PICT0050.jpg

PICT0051.jpg

PICT0052.jpg

... svängningsdämpare och remskiva, ...

PICT0055.jpg

PICT0056.jpg

... slirfläkt (verkar vara ett hopplock) samt generatorfäste (för Thermactor) ...

PICT0053.jpg

PICT0054.jpg

PICT0057.jpg

PICT0058.jpg

... renoverad bränslepump, renoverad förgasare, termostathus, ...

PICT0062.jpg

PICT0059.jpg

PICT0061.jpg

... smidda kolvar (0,040" överdimension) på original vevstakar med ARP-bult, vattenpump (renoverad/utbytes om man

ska döma av impellern), ...

PICT0060.jpg

PICT0063.jpg

... riktad och slipad 1U vevaxel (0,030" under), justerbara vippor och ventilkåpor från Fords hyllor.

PICT0071.jpg

PICT0072.jpg

PICT0073.jpg

När alla kolvar var på plats drog vi dit den Fordstämplade sumpen ...

PICT0074.jpg

... topparna på ...

PICT0075.jpg

... och till sist lite färg (Dupli-Color 224). Fullt så ljusblå är den inte, men lysrör och kamerablixt är långt ifrån bra för

korrekt färgåtergivning.

PICT0076.jpg

Här ska den snart sitta.

PICT0079.jpg

Storleken har visst betydelse.

PICT0080.jpg

Kompisen fick väcka sin dammiga Volvopickis ur vintersömnen för att transportera motorn till verkstan.

PICT0081.jpg

Äntligen på plats, uppstart sker förhoppningsvis i morgon

PICT0082.jpg

Jag glömde ta startkabeln vid fotograferingen.

PICT0083.jpg

Link to comment
Share on other sites

Då tittar du vel lite på den her sidan?; http://428cobrajet.com/

og den her; http://www.428cobrajet.org/forum/

Hilsen John

Medlem där sedan ett par dar efter bilen levererades ;)

En nödvändig site om man har CJ och vill veta hur alla delar som saknas ska se ut och monteras.

http://members.cox.net/detailshop/manual/index.html är inte så tokig heller om man har en 69:a.

Link to comment
Share on other sites

Jag läser gärna ett par sidor i någon bok/manual innan jag somnar och, kanske är jag lite gammalmodig, personligen tycker

jag att det är lite obekvämt med en PC på magen :--

Link to comment
Share on other sites

Japp, joey-s är Joseph G. Sikoras eBay-namn

Jag har spenderat en del slantar på böcker på temat Ford och Mustang och jag kan bara säga att det finns mycket skräp därute,

men ibland hittar man en guldklimp som Joey's bok.

Reprinter av ritningar och sån't är ju naturligtvis bra att ha, men tyvärr tycker jag de ofta är ganska ofullständiga och/eller dåligt

tryckta kopior av varandra.

Fords egen pocketstorlek Service Specifications är ett annat fynd med en massa bra information. Här är en för 1967 som såldes på eBay för ett bra tag sedan (länken lever antagligen inte länge till).

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/67-Ford- ... enameZWDVW

Muscle Parts broschyrerna/katalogerna är ju också kul läsning, men det verkar vara många säljare på eBay som tror att de är

värda hur mycket som helst, jag hade tur som fick fatt på alla tre för mindre än hälften av de $200 jag sett att en säljare vill ha

för den första delen.

http://cgi.ebay.com/Ford-Muscle-Parts-S ... dZViewItem

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Nykromat instrumenthus och en tillfällig Grant sk*tratt (någon som lyckats få signalknappen att sitta kvar från 11 till middag

någon gång?). Jag har en nyrenoverad rimblowratt som jag inte monterat ännu.

Hej Nenne!

Nykromat?? Menar du att du lyckats kroma om plasten?

Grantsratten. Ja, det är väl "amerikansk kvallitet" antar jag. Jag hade en

Grantsratt i början på 70-talet, samma konstruktion då som nu av infästningen

av signalknappen. Dom måtte tycka själva att det är en bra konstruktion

eftersom dom inte ändrat den på 35 år!

Jag använder dubbelhäftande tejp, det håller ett tag.

Hur ser en Rimblowratt ut?

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Nykromat?? Menar du att du lyckats kroma om plasten?

Ja, det finns några firmor som gör det, jag skickade mina delar till Ray Azque på Quality Mustangs gör det http://www.qualitymustangs.com/

Jag är väl inte helt nöjd med Ray's lackeringsinsats, men kromet blev snyggt på både instrument- och klockhuset, och lackningen är lite enklare att hitta duktigt folk till än kromningen vad jag kan förstå.

Grantsratten. Ja, det är väl "amerikansk kvallitet" antar jag. Jag hade en

Grantsratt i början på 70-talet, samma konstruktion då som nu av infästningen av signalknappen. Dom måtte tycka själva att det är en bra konstruktion eftersom dom inte ändrat den på 35 år! Jag använder dubbelhäftande tejp, det håller ett tag.

Jag kom ihåg skräpet de sålde på 70-talet men hoppades att de hade utvecklat produkten sedan dess när jag köpte den. HA! :evil:

Det enda de utvecklat var varningstexterna de skickade med i kartongen. Det är väl vad "Amerikansk kvalitet" handlar om idag, tillverka billgt i Kina och sedan friskriva sig från så mycket ansvar som möjligt.

Hur ser en Rimblowratt ut?

Själva rattkransen har en kontakt runt hela "innerkanten" som fungerar som signalknapp. De var populära i slutet av 60-talet och jag tror att alla de Amerikanska biltillverkarna hade en på optionlistan.

David Prine på The Rimblowbuddy http://www.therimblowbuddy.com/ renoverade min. Jag hade två stycken och lät David renovera båda, och sålde sedan en för finansiera den jag behöll. Det var en rörelsehindrad kille i Australien med en Australiensisk Falcon som hemskt gärna ville ha en Rimblowratt, han skickade t.o.m. bilder på sin handikappanpassade Falcon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...