Jump to content

Featured Replies

comment_28702

Min motor går som sagt rackigt på tomgång och jag har snart gjort allt man kan göra men utan förbättring. Kan det vara något så enkelt som att tändstiften på något sätt är defekta?

De byttes i våras 2005 iochmed att den kom till Sverige och fick sitt ignitor-system installerat. Sen blåste jag tändspolar på löpande band och allteftersom nya sattes dit gick den bra igen. Sen återkom felet men då hjälpte inte en ny spole....

Kan det vara stiften denna gång? :roll: De som sitter i är NGK BPRS6 (osäker på beteckningen)

Kompressionsprov är gjort, insugspackning är bytt och andra tjuvluftkällor har kollats med startgas..

comment_28708

Blåsa tändspolar på löpande band?? Låter mycket konstigt.

Du bör nog gå genom hela dragningen på tändningen

Kolla att allt är rätt kopplat och mät upp alla tändkablar.

Eller byt tändkablar om dom är sunkiga

Ja det kan mycket väl vara tändstift.

Kan blivit dåliga av att exempelvist surat ner sig någon gång och något stift kanske inte funkar som det ska

Testa nått annat som Champion eller Accel (samma sak)

Annars tänk på att Ignitor gärna vill ha minst 12V.

Ta bort eventuella motstånds eller motståndskablar.

Eftersom du nu inte ha brytare så finns ingen anledning att köra med lägre spänning på tändningen.

Föresten har du motorblocket ordentligt jordat?

• Author
comment_28710
Blåsa tändspolar på löpande band?? Låter mycket konstigt.

Du bör nog gå genom hela dragningen på tändningen

Kolla att allt är rätt kopplat och mät upp alla tändkablar.

Eller byt tändkablar om dom är sunkiga

Ja det kan mycket väl vara tändstift.

Kan blivit dåliga av att exempelvist surat ner sig någon gång och något stift kanske inte funkar som det ska

Testa nått annat som Champion eller Accel (samma sak)

Annars tänk på att Ignitor gärna vill ha minst 12V.

Ta bort eventuella motstånds eller motståndskablar.

Eftersom du nu inte ha brytare så finns ingen anledning att köra med lägre spänning på tändningen.

Föresten har du motorblocket ordentligt jordat?

Svar till Pelle och Per :)

Första spolen (flamethrowern) lyckades jag bränna efter att ha glömt tändningen på. Satte då dit den tidigare spolen och bilen gick fint. Efter 20-30 mil började motorn hacka på tomgång och jag bytte då till en Biltemaspole som också höll runt 20 mil innan samma fel uppstod igen. Nu hjälpte inte byte till en ny spole. :(

Var hittar jag jordningen till motorn?

Testade att byta och kolla annat som har med tjuvluft att göra men utan framgång. Är nästan 100% på att det har med tändningen att göra. Kablarna är nya. Locket nytt etc.

• Author
comment_28787

Tackar för tipset Per! Alltså ska jag klippa kabeln, koppla den till ett relä på tex. vänster höger torpedvägg och mata in 12V. Kan jag koppla den direkt på batteriet?

Men om bilen gick bra ett tag med resistanskabel, hur kan den helt plötsligt börja gå dåligt?

Eller är det som med löner? Man är nöjd med sin lön ett tag och sedan går man ut i strejk? :D

comment_28788

Jasså den har tidigare gått bra på detta!

Kanske var en aning skillnad på spänningen iallfall och nu kanske den får en gnutta volt mindre än tidigare.

"Droppen som fick bägaren att rinna över"

Behöver ju inte vara tändningen heller.

Kan ju vara nått mekaniskt eller med bränsletillförsel,föragasare.

Hur som helst är det bara bra med 12V till Ignitor så det kan du göra iallafall.

Vill du inte köra relä så kan du ju dra en kabel direkt från tändningslås till spole

Felsöka ett problem kan vara svårt! :? Oftast alltid bäst göra en sak i taget och förbättra i små steg

• Author
comment_28789
Jasså den har tidigare gått bra på detta!

Kanske var en aning skillnad på spänningen iallfall och nu kanske den får en gnutta volt mindre än tidigare.

"Droppen som fick bägaren att rinna över"

Behöver ju inte vara tändningen heller.

Kan ju vara nått mekaniskt eller med bränsletillförsel,föragasare.

Hur som helst är det bara bra med 12V till Ignitor så det kan du göra iallafall.

Vill du inte köra relä så kan du ju dra en kabel direkt från tändningslås till spole

Felsöka ett problem kan vara svårt! :? Oftast alltid bäst göra en sak i taget och förbättra i små steg

Förgasaren har jag gått igenom två gånger tidigare. Hittade ju två grabbnävar socker i tanken och lite i fuggen.

Vill minnas att jag tidigare mätt upp 12V på spolen då den var nyinstallerad. Kan det vara så i samband med att jag bränt spolarna på löpande band även bränt resistanskabeln och på så sätt har resistansen ökat?

Proffsigast blir att dra en 12V från tändningen men för att felsöka, funkar det att dra en 12V från batteriets pluspol och temporärt koppla ur kabeln från tändningslåset?

• 3 weeks later...