Jump to content

Drift kostnader?


Pearl

Recommended Posts

Jag har stora planar på att skaffa mig en Mustang V6 96-98 årsmodell. Jag undrar bara vad man kan räkna för kostnader på försäkringar och skatt på bilen. Vad dricker V6 motorerna per mil ?? Tack för svar

Link to comment
Share on other sites

När man köper en mustang så får man räkna med lite högre bensin kostnader än vanligt. Min 95:a GT manuell drar runt 1,25-1,5 då är det nästan bara stadskörning. klart den har stuckit upp till 1,8 men då var det kallt ute å mycket små körningar.

Annars är den inte så jätte dyr helförsäkring 4 850kr/år

skatten kommer jag inte ihåg, kanske det var runt 1800 år

Link to comment
Share on other sites

ja .. beroende på körnig så har jag kommit under litern på landsväg, 1.25 - 1.5l i stadskörning ungefär.. men då får man vara nätt på gasen :)

försäkringen e beroende på hos vem du tecknar avtal. Jag står själv för min bil och är 24år och haft körkort sen 98. då betalar jag 9600:- helår hos LF. trygghansa ville ha 16000:- IF 23000:- :(

Funderar på att hoppa över till entusiastförsäkring hos LF Kostar 1500-1800:- helår.

Innan jag köpte min v8 så provade jag en v6. Tycker att dom drar ungefär lika mycket..

Enligt min mening tycker jag det är bättre att du köper en v8, dom är lättare att sälja om det skulle behövas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hej jag har en v6:a, årsmodell 95, jag betalar 9600:- om året på den och jag fyller snart 25, jag står som ensam ägare på den och har inte någon bonus....min bil är försäkrad hos LF...hm driftskostnaderna, ja man kan nog ligga strax under litern på landsväg....men visst leker man så slurpar den...men det är ju logiskt med dessa motorstorlekar....skatten vet jag inte hur mycket den är på..men tippar på ca 1500:-....

Jag tycker du ska välja en v8 ialla fall....lite mer i soppakostnader men pulvret väger nog upp.....:)

mvh /tomas

Link to comment
Share on other sites

Farsgubbens 99:a drar under litern landsväg trots att den är på 3.8L och nästan 200 hk. Det får man väl säga helt ok till.

Blandad ligger den på 1.2 vid normal körning.

Han har Länsförsäkringar och betalar runt 3000kr helförsäkring per år.

Link to comment
Share on other sites

Pernolf en 92 5.0 har har nästan samma effekt som en nyare V6

Dessutom om du har en AOD automat så har du otroligt låg bakaxelutväxling.

Resultatet blev att den är en av de slöaste Mustangerna men den drar lite bensin

Så där är förklaringen

Link to comment
Share on other sites

Pernolf en 92 5.0 har har nästan samma effekt som en nyare V6

Dessutom om du har en AOD automat så har du otroligt låg bakaxelutväxling.

Resultatet blev att den är en av de slöaste Mustangerna men den drar lite bensin

Så där är förklaringen

den är ju piggare än dom nyare 4.6orna så där har du fel, jag har en 5 växlad och effekten ligger på 225Hk.

Dom är inte bland dom slöaste mustangerna, snarare tvärtom, om man ser till dom "vanliga" modellerna...

(GT)

Link to comment
Share on other sites

Jag sa om du har en AOD(automat) men du har 5-växlat som är klart mer ekonomisk och piggare.

Nej jag har inte fel då det är fakta du kan få hos Ford

Den är långt ifrån piggare en 4.6L

Isåfall stod utvecklingen stilla

Basutförande på 4.6 utvecklar 260 Hk och går sen vidare en bra bit över 300hk

LX och GT har exakt samma tekniska data förutom att LX har mindre lull lull

En kanonbra sida om "pre" 94 mussar finns här

http://www.mustanggt.org/92gtvslx.htm

Link to comment
Share on other sites

Jag sa om du har en AOD(automat) men du har 5-växlat som är klart mer ekonomisk och piggare.

Nej jag har inte fel då det är fakta du kan få hos Ford

Den är långt ifrån piggare en 4.6L

Isåfall stod utvecklingen stilla

Basutförande på 4.6 utvecklar 260 Hk och går sen vidare en bra bit över 300hk

LX och GT har exakt samma tekniska data förutom att LX har mindre lull lull

En kanonbra sida om "pre" 94 mussar finns här

http://www.mustanggt.org/92gtvslx.htm

4-6orna har som martin skriver 215hästar, medans 5.0orna som satt 94-95 hade 225, har även läst att vissa har 235 men är osäker på det..

hur som helst så har Cobran 260hästar,. med 4.6liters motorn.

den är således piggare än "fox:en" men inte den vanliga GT.

möjligt att dom från 99 har en annan effekt, men det är inte dom ´jag jämför med..

tack för länken, har inte sett den förr, och passar således på att tipsa om flera amerikanska mustangforum som jag är aktiv i...

www.mustangworld.com

www.stangnet.com

www.corral.net

www.fordpower.net

corral.net är ett otroligt bra forum där det är bra ruljans och där det finns många som är väldigt duktiga, där kan man vänta sig snabba och bra svar!

vill även passa på att tacka dom som satt upp detta forum, tyvärr är mustangerna mellan 87 och 93 underskattade här i Sverige och hoppas att dessa modeller kommer få större uppmärksamhet än vad dom får!"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...