MarcyWK May 26, 2006 Report May 26, 2006 ratten är lite felinställd, den sitter liksom snett så man när man kör rakt framåt så svänger man liksom lite åt vänster.. Den drar inte åt nått håll så jag tror inte de behövs nån framvagnsinställning?? går de att skruva loss ratten o flytta den lite åt höger, eller hur ska man göra??Mvh//makkan Citera
mrv8 May 26, 2006 Report May 26, 2006 Tror det blir enklare att ställa raten rakt i bilen och sen ställa in hjulen rakt istället.Så skulle jag gjort i alla fall går att ställa rätt enkelt genom att mäta upp förhålandet mellan hjulen inann du ändrar något och sen ställa raten rakt och ställa om framvagnen lika dant som innan.På min använde jag metoden ett snörre från bakhjulen fram för att mäta förhålandet i fram och bakkant på däken när jag byte styrlederna fungerar mycket bra.Lycka till med instälningen.MvhMrV8 Citera
MarcyWK May 31, 2006 Author Report May 31, 2006 hmm.. är lite osäker på vart jag ska skruva för att ändra på framvagnen. De går ju att skruva på själva pn:arna men då ändrar man väl själva vinkeln på hjulen?? Någon som kan förklara detta för en nybörjare?? Citera
Göran H May 31, 2006 Report May 31, 2006 Man ska nog inte skruva själv. Här i Uppsala gör A-däck en riktig hjulinställning med allt uppmätt och justerat för en överkomlig peng (halva ungefär) jämfört med märkesverkstäder.Göran Hedlund Citera
Pernolf cmc 558 May 31, 2006 Report May 31, 2006 däck är dyrt, en hjulinställning är inga bortkastade pengar. Citera
MarcyWK June 1, 2006 Author Report June 1, 2006 joo men min fråga var ju om man kunde ändra ratten nånstans utan att pilla nåt på själva framvagnsinställningen, den ska ju vridas till höger en bit. Men om dom fixar sånt på en framvagnsinställning så är det väl de som jag får låta nån göra.. Kan en vanlig verkstad göra de på en mustang 95:a eller behövs de nån typ av specialgrejor eller så?? Nån som vet någon bra verkstad i borås trakten annars?? Citera
mrv8 June 1, 2006 Report June 1, 2006 hmm.. är lite osäker på vart jag ska skruva för att ändra på framvagnen. De går ju att skruva på själva pn:arna men då ändrar man väl själva vinkeln på hjulen?? Någon som kan förklara detta för en nybörjare??HejKan förklara lite enkelt.Det är pn:arna du ställer framvagnen på.Enkalst att göra det själv är att du tar ett snörre och fäster det bakom bakhjulet, sen drar du det framför bakhjulet farm och lika dant på framhjulet så håller du snörret ungefär på mitten av hjulen.Då får du en rätt bra linje på det hella oftast är ju spår viden samma fram och bak (har för mig att det var så på Mustangen med) annars lite svårare men inte omöligt då kommer snörret att träffa antingen framkant eller bakkant på framdäcket.Nu kommer det roliga du ska ställa däcket så att snörret träffar bakkanten först och där det träffar bakkanten då ska du ha ca 2mm mellan snörret och framkanten på däcket. Och tittar du på bakdäcket nrä det är så här så ska snörret snudda vid framkanten av bakdäcket och ligga runt kanten på på bakdäcket. Hella tiden med snörret på mitten av däcken eller nästan mitten.Om det visar sig att billen har olika spår vid fram bak då får man försöka göra några distanser eller något så att du får samma förhållande. Det viktigaste är att snörret ligger i linje med bakdäcket fär det är sällan det är någon direkt to:in på bakhjulen och därav får man en bra linje genom att använda sig av det för att få ett lagom to:in värde fram.Sen kan man testa när man kör hur bra det blev ställer man den i stort sett rakt så slitter man lite däck men det är också väldigt spår kännslig.Ställer du för mycket to:in så vill bilen gå rakt fram hela tiden plus att den brukar villja klättra på fram hjulen när man gör en u-sväng eller liknade. Ungefär samma betende om du har för mycket to:ut.För mycket to:ut eller to:in resulterar i kraftigt däckslitange antingen på insidan eller utsidan av däcket, det kan du kontrolera redan nu och se om din står rätt.Kan försöka hinnar rita några bilder på hur man lägger snörret ifall min förklaring är svår att förstå Men kan du lärra dig den här metoden så kan jag säga att det blir inte långt ifrån vad du skulle fått på en framvagns instälning.För det är ju oftast bara pn:arna som går att ställa på många bilar, har man en mer avancerad farm vagn kan det ju vara idé att göra en riktig framvagns instälning. Annars blir det ju oftast 800kr för att dom skruvar lite på pn: och säger bak går inte att ställa något och fram finns inget annat heller att ställa. Men nyare bilar har ju börjat ha lite mer instälnignsmöjligheter. Men det ser du ifall din har fler.Lycka till med instälningen.MvhMrV8 Citera
grufman June 1, 2006 Report June 1, 2006 anledningen till att ratten är sne e att vänster hjul står lite ut, och höger står lite in.. lika mycket.gör en framvagnsinställning så löser det sig. Företrädelsevis på en däckverkstad Citera
MarcyWK June 1, 2006 Author Report June 1, 2006 hmm ok.. tack för ett så utförligt svar mrV8.. men jag tror nog att jag lämmnar in den på verkstad istället.. man vill ju inte ta sig vatten över huvudet!! Citera
Recommended Posts