Radioman June 8, 2006 Report June 8, 2006 Om du klickar dig in på Svenskt Riksarkiv så är det BARA släktforsningslänkar. Det finns dock länkar till att forska på fordon från -70 talet till 90 talet. (jag gillar ju även släktforskning förstås .... släktforskning och meka med jänkebil , ja sån är jag. Som en snäll äldre släkting sade till mig ... "Men Ove, detta är ju märkligt! Du är ju både humaninst och tekniker!)Ja, ja jag skall inte messersmitta mer .. Sidan på SVAR är dum som f*an och detta är huvudsidan http://www.svar.ra.se/Arkivet för bilar är mikrofilmat från 1972 - 1994.Ja, jag är registrerad på SVAR, jag vet inte om det hjälper men på denna länk skall man kunna söka på bilnummer:http://www.svar.ra.se/winder.asp?uidObjectGUID={6587EEF0-3E98-4BE3-A404-E1938D3AEA68}&strType=Detta är inget nytt men jag måste ända påminna om att det är ganska enkelt att får reda på sin bils historia genom att börja ta reda på de tidigare ärarna. Varje dokument, avregistrering, inregistrering, ägarbyte mm. kostar 10 kr/kopia. Sedan får man ju naturligtvis forska fram om de tidigare ägarna bor på samma adress osv.Jag provade förra året at beställa hem ett gäng kopior på de första pappren på min bil som importerades från Illinois 1976. Det var en handlare och jag tog kontakt mrd den första ägaren och han blev lätt chockad i telefonen Hans barn hade alldeles samma kväll frågat om "den där bilen du hade en gång pappa. Var tror du den är nu?" positivt alltså Nu har jag ett nytt gäng papper där jag skall dokumentera ägarna. Det har varit få ägare förutom under ett år på -80 talet där det förekommer 14 papper!! . 14 papper är 140kr och bara för ett år. Jag tror att det inte hände så mycket med vår lilla katt under den tiden. Hon bytte helt enkelt ägare för ingen orkade ta sig an henne. men men, ... behövs det så ordnar jag de pappren också. Ägaren som riktigt tog sig an vår Katt var en kille som hette Flemming Nielsen. Han gjorde grovjobbet och försökte få till en showcar under -80 talet. Jag kan inte lätt hitta honom idag. Hemligt nummer mm. På hans gamla adress sitter hans (f.d.?) fru som jag inte vet om jag törs ta kontakt med . I alla fall, innan detta inlägg blir för långt ... Forska på era tidigare ägare Citera
uffeg June 8, 2006 Report June 8, 2006 Intressant.... jag hade kontakt med SVAR för nån månad sen..... Ville spåra en bil som mammas morbror haft når jag var liten..... Men det gick inte, man var tvungen att ha bilnumret..... Men jag har adress, namn, personnummer , hela skiten, gåååååår inte.....Så informationen vet jag finns i databasen, men deras applikation klarar inte av att man söker på andra fält än bilnummer.... sjukt va?Det borde ju kunna va så att man letar bakv'nt, som jag.....Lycka till..... det är väl bara att ringa på.. och testa före dettan? Citera
Radioman June 8, 2006 Author Report June 8, 2006 Ja, det är ju skannade dokument och nyckeln är endast bilnumretPUL = personuppgiftslagen.Storys please! Är det bara jag som forskat ?Va' fan detta måste ju vara en het tråd? Det är väl inte bara puts, lämna bortjobb och golf, eller? (eller fotbolls VM ? huuu. va' hemskt ... ) Citera
Leffe N cmc712 June 9, 2006 Report June 9, 2006 Golf? FotbollsVM? Vad är det för nå´t, har aldrig hört talas om det... Citera
Recommended Posts