Jump to content

org avgas system, 6 kattar?


mrmix

Recommended Posts

lämnade bilen till ferrita idag å när ja rullat upp den på lyften såg ja till min förvåning att det sitter 6st!!!!! kattar på den, e det verkligen kattar eller e de flamdämpare eller liknande? är detta orginal eller? vart som sagt väldigt förvånad att de satt så många,

Link to comment
Share on other sites

Min har också 6 kattar, 4 tycker jag är det som skulle behövas till den motorvolymen.

Vill veta om det är kattar eller vad dom har för funktion och varför dom har satt så pass många.

Finns bilder från fords verkstadshandbok och där visar dom bara 4 kattar innan h-röret. Varför?

Link to comment
Share on other sites

Ahhh Härligt :D

Låter som era bilar oxå har ett förlutet i Californien.

Själv gillar jag att det sitter många luktar ju så härligt lite och helt metal rent i avgasrören så något gör ju dessa 6 burkar helt klart.

Hur många bilar kan man låta stå på i 5 minuter i garaget utan att märka att den ens varit igång?

Bara tacka och ta emot.

Förstår inte att man inte renar bilarna här i Europa mer?

Men det är nog inte så många som vill ha kvar dessa 6 katar så PM mig ifall ni tänker skrota era katar (och gör inte som min kompis gjorde på slutet 80 talet när han slängde katar i parti och minut från vanarna nya dessutom *hmm*) alltid bra att ha några i reserv ifall dom skulle bli dåliga.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

kan ju säga att det vart en ny bil med ett nytt system, dels låter den ju roligare vid gaspådrag, den går lika tyst som org vid lugn körning, å det gav bättre drag :)

så ja ahr nu ett org system liggandes i bitar, nån som behöver nå? säljs billigt isf,

Link to comment
Share on other sites

kan ju säga att det vart en ny bil med ett nytt system, dels låter den ju roligare vid gaspådrag, den går lika tyst som org vid lugn körning, å det gav bättre drag :)

så ja ahr nu ett org system liggandes i bitar, nån som behöver nå? säljs billigt isf,

Hur mycket bättre vart draget?

Tog du bort katarna eller har du några kvar?

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Min har ett förflutet från ohio.

Det jag har funderat är: Är alla kattar trevägskatalysatorer?

Men det betyder att få max effekt ur alla måste man köra en bra bit innan dom bakersta når arbetstemp.

Ja du bra fråga.

Min blir i alla fall rejält varm runt växelspaken i konsolen och ibland även på golvet runt växelkonsolen så nog värmer dom upp i kupen i alla fall.

Men frågan är om det kan ta så lång tid lär ju komma rätt bra med värme från dom främre till dom bakre så dom värms upp snabbt.

Men skulle vara kul att ha en mättare i och mätta hur lång tid det tar innan avgasreningen hoppar igån efter kallstart.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

hela systemet plockades bort å nytt byggdes hela vägen, sitter 2st ferrita fullflöde kattar (en på varje sida dvs) dessa är tillräckligt för miljökraven som råder, men stryper ytterst lite, bilen va jätte kul när ja köpte den, idag är den VANSINNIGT skojj å köra :)

ska ta några bidler under när ja får upp den på lyften igen så får ni se resultatet,

Link to comment
Share on other sites

hela systemet plockades bort å nytt byggdes hela vägen, sitter 2st ferrita fullflöde kattar (en på varje sida dvs) dessa är tillräckligt för miljökraven som råder, men stryper ytterst lite, bilen va jätte kul när ja köpte den, idag är den VANSINNIGT skojj å köra :)

ska ta några bidler under när ja får upp den på lyften igen så får ni se resultatet,

Motorljudet är väl mer intressant!

Du får spela in ett ljudklipp :D

Link to comment
Share on other sites

spelade in på telefonen, kan ju säga att de inte riktigt gav rättvisa till det ;) ska se om ja kan grejja en digital videokamera så kommer de både ljud&bild klipp,

Link to comment
Share on other sites

inte en spänn :) hade bstältl det till min trans am förra året, men ändrade mig å sälde den, så ja hade ett system innestående, men ja skulle gissa de landar på runt 15-17000 med racekattarna, för dom kostar 4 eller 5000kr/st

va inne på å köpa kattar från usa, när dom visade mig ett flertal usa kattar (från både corvette, viper, å nån mer) där hela kärnan i katten satt löst å började spira upp sig, när det händer så täpper de igen dämparna oxå, så då fick de bli ferrita rätt igenom, å de e ju inge fel med livstids garanti :)

Link to comment
Share on other sites

inte en spänn :) hade bstältl det till min trans am förra året, men ändrade mig å sälde den, så ja hade ett system innestående, men ja skulle gissa de landar på runt 15-17000 med racekattarna, för dom kostar 4 eller 5000kr/st

va inne på å köpa kattar från usa, när dom visade mig ett flertal usa kattar (från både corvette, viper, å nån mer) där hela kärnan i katten satt löst å började spira upp sig, när det händer så täpper de igen dämparna oxå, så då fick de bli ferrita rätt igenom, å de e ju inge fel med livstids garanti :)

15-17 000 är det avgas hela vägen med headers? eller bara x/h pipa och bak?

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...