Jump to content

Check engine!


mr_mike

Recommended Posts

Hej,

var på väg att bada och hade kommit ca en mil. Då tändes check engine lampan. Stannade och slog av samt lyssnade efter missljud men inte något onormalt. Smög hem och parkerade...... och här är vi. vad kan ha hänt? Känner mig rätt orolig nu....

Mvh

Micke

Link to comment
Share on other sites

Var ner och lyfte av - polen ett litet tag (2)min kanske....

Vred igång tändningen och då lyste alla lampor. Startade upp och alla släcktes sucksesift.

vad kan det vara som strulat?

Mvh

Micke

Link to comment
Share on other sites

Det är en GT cab 96:a med en 4.6l

Glömde det i oron.

Har iaf tagit en sväng och inga lampor tänds. Tror den tändes i samband med att jag satt och fipplade med farthållaren som inte Off och sänka hastigheten-knappen ville fungera.

Mvh

Micke

Link to comment
Share on other sites

Det är en GT cab 96:a med en 4.6l

Glömde det i oron.

Har iaf tagit en sväng och inga lampor tänds. Tror den tändes i samband med att jag satt och fipplade med farthållaren som inte Off och sänka hastigheten-knappen ville fungera.

Mvh

Micke

det tror inte jag. sannolikt har det något med avgasreningen att göra, eller så har en tändspole gett upp. Lika bra att koppla in datorn och se efter. Check-engine lampan brukar inte tändas utan anledning, och det är inte bra att rycka batteriet och hoppas på att det försvinner. det kan bli dyrt

Link to comment
Share on other sites

Ok. Nu lyser den ju inte men kan man kolla ändå? Samt vad kostar det?

Hur har ni det med era farthållare... Fungerar det att sänka hastigheten och slå av den med knappen?

Mvh

Micke

Link to comment
Share on other sites

Så länge man inte lyfter batteriet så finns felkoden kvar även om inte lampan lyser. Lyfter man polen så är dock koden borta tills den återkommer sas.

Farthållaren ska koppla från när man trycker på av-knappen ja. Personligen har jag råkat ut för hängd farthållare på en lincoln (samma typ av mustang), det var lite spännande...

Link to comment
Share on other sites

Då får man ut och köra som vanligt och vänta på att den kommer för att sen åka till Modins. Om den inte kommer så får man väll tro att det fungerar som det ska.

Vart kan man börja felsöka farthållaren?

Mvh

Micke

Link to comment
Share on other sites

Ford har till 16 poliga uttaget WDS, IDS, NGS(enda säkra att pogrammera nycklar). Vet inte om det finns nåt mer på usa Ford som passar till vissa 95 och 96-uppåt.

Vi använder NGS för dagligt bruk i vår verkstad. Passar i princip allt från 82 till 05. Sen har vi IDS för nyare bilar och omprogrammering av databoxar.

Link to comment
Share on other sites

Passar NGS trepoliga uttagen? Kommer inte ihåg vad den typen heter men kan kollas med star testern.

NGS betyder new generation star tester. Startestern använder man till dom gamla ODB-uttagen om jag inte minns helt fel, dvs när uttagen satt i motorrummet. NGS'en klara både dom gamla och nya uttagen + mycket mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jag har problemet att "check engine" lampan tänds efter hård körning..

Till exempel när man gasat mycket och sen börjar köra lungt så tänds den för att sedan slockna efter ett litet tag.

Vad kan det vara? Kan det vara lamdasonderna?

Mvh

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...