Jump to content

Recommended Posts

Hej alla!

Jag undrar vad det sitter för förgasare i min 289:a från -66.

Jag hittar en id-bricka på den, men nuffrorna verkar inte finnas med i Haynes Repair Manuel, så om någon av er kan svara blir jag tacksam! ;)

På brickan står det:

C6DF B

B 5LB

Hmmm.... undrar just vad allt detta betyder... :roll:

Kör så det ryker!

- Johan -

Ok tack Niklas, men det finns ju olika varianter av 2100:an väl?

Jag tittar i Haynes Repair Manual, och där heter dom typ 2100D osv. Sen finns det ju andra beteckningar på förgasare med... T.ex. heter en "C8AF-BD" och en annan "C9AF-A" osv. Kan någon förklara vad dessa beteckningar betyder!

Hur ska man veta vilken som motsvarar den som sitter i min musse? :?

Hej.

Den första delen i numret är år då förgasaren tillverkas,

Det kan alltså vara så att första serien C5AF som då är 1965

följer med upp genom åren och då i förändrat utförande.

Så en förgasare med C5AF- kan dycka upp på en senare

motor exempel 1966 även om förgasaren har märkning C5-1965.

C5= 1965

C6= 1966

C7= 1967

O.S.V.

B står för 50 tal, C:ett står för 60 tal, D står för 70 tal.

Förgasare är också oftast olika till Automat och Manuell 2V-4V

även så skiljer det också på olika motorer och då beroende på

vilken extra utrusting motorn har. :?

Det är svårt att förstå märkningen AF, ZF, DF, PF mfl, verkar vara

en hel vetenskap, inte lätt att förstå när man läser om de olika typer

av förgasare i listan. :roll:

På brickan står det:

C6DF B

B 5LB

Enligt Fords Master Parts and Accessories Catalog användes den här förgasaren 1965 och 1966 på både 260 och 289. Reservdelsnumret var ursprungligen C5ZZ-9510-L men den förgasaren har senare har ersatts av D2AZ-0510-D.

C6DF B är en modellbeteckning som jag inte hittat närmare förklaring till, men undre raden ska enligt en liten skrift över Fords datumtstämplar betyda att det är en andra revision (B:et) och att den är "byggd" i November (L:et) 1965 (5:an). Det sista B:et borde stå för dagen i månaden men enligt min skrift borde det vara en nuffra. Kan det vara en 8:a och inte ett B på brickan?

Uppdatering

Efter lite rotande i Fords Shop Tips, vill jag revidera min tolkning av C6DF B. Det ska tolkas som prefix och suffix i förgasarens artikelnummer, dvs C6DF-9510-B (9510 är basartikeln, förgasare). D:et står för Falcon som ju donerade en hel del delar till Mustangen och F:et står för "General Parts". Det avslutande B:et betecknar att det är den tredje versionen (andra revisionen) av just den här förgasaren.

Detta artikelnummer borde bara gälla för den förgasare som monterades i fabriken och inte de förgasare som såldes vid reservdelsdisken hos Fordhandlarna (de som jag listade ovan).