Jump to content

Specifikationer på en 95:a med V6:a


Emmcee

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny här på forumet och förhoppningsvis snart ägare av en Mustang.

Jag skulle behöva veta mer om en 1995:a med V6:a och utan cab. Har ni tips på vart man kan läsa på nätet om denna bil?

Speciellt undrar jag om det är ABS på denna modell?! Lite vågat att ge sig ut på vintern, vilket jag har tänkt, om det inte är ABS...

Tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

jag har en v6 coupe.. tror att man kunde välja abs som extra utrustning på dom.. men tror inte att de är så vanligt..

men det är nog ingen jättebra vinterbil, rätt breda däck o så..

de beror sig lite på vart du kör ochså, bor du i stan är de nog inga större problem men om du bor på landet blir de nog värre med en del osaltade vägar osv. Se till att underredsbehandla den bara..

ta o fundera ochså på om du inte hellre vill ha en gt.. Du kan få en gt för kanske 20 000 extra.. dom är nog betydligt mer lättsålda, o du får en roligare bil att köra... plus ljudet!! v6an är de ju ochså bara 145 hästar i vilket känns lite tråkigt när de är en 3,8 liters motor i..

den enda fördelen med en v6a är att dom inte drar lika mycket o är billigare i försäkring.. ett bättre alternativ om du ska använda den som bruksbil o inte vill lägga ut så mycket pengar..

här kan du läsa de mesta om v6 mustanger..

http://www.v6stangs.com/

//marcus

Link to comment
Share on other sites

Tack för infon!

Vet inte så mycket om den. Kommer kolla på den nästa vecka.

Klart att en V8:a har ett riktigt gött ljud! Kommer dock nöja mig med V6:a om allt är ok. Den ska vara i mkt bra skick och jag hoppas på att få ett bra pris om han ska sälja den. Får kolla upp om den är underredsbehandlad och om den har tillvalet ABS.

Någon annan som har något att tillägga?

Link to comment
Share on other sites

Min (vinter)bil har både ABS och bakrutedefroster, är såld ny i Belgien. Jag körde över vintern med nya Gislaved Frost dubb och den funkade utmärkt! Går stadigt och fint + bra värme! Jag underredsbehandlade den när jag köpte den, det är nog att rekommendera...

V6:an är en mycket bekväm och skön bil att köra, både beträffande komfort och ljudnivå. Drar iväg förvånansvärt bra dessutom med ett bra vridmoment.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gött att höra med vinterkörningen!

Har kollat in bilen nu och måste säga att jag är mäkta imponerad! Riktigt bra skick är den i, dessutom med Cobra-styling.

Killen som äger den sa att det är 190 hk i den och nämnde att motorn är bytt av en tidigare ägare. Kan det vara en nyare modell av V6:an som är monterad? Kan jag kontrollera det?

Vad jag finner så var det 1999 som 190-hästarsmotorn kom. Kan detta byte påverka bilens prestanda negativt i övrigt? Klarar de övriga delarna i bilen denna kraftökning?

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att de flesta v6 3.8L mustanger förr eller senare får problem med läckande topplockspackningar.

Du märker det genom att:

1) Glykolen tar slut

2) Kylarslangen är stenhård efter en stunds körning

3) Det luktar avgaser i expansionskärlet.

Ganska enkelt att fixa (stötstångsmotor), men jobbigt om man inte har tidigare erfarenhet. En del specialverktyg krävs.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset.

Då blir det jobbigt för mig, eftersom jag inte har någon erfarenhet... Därför blir nästa fråga: var sitter expansionskärlet (och vad är det för något :oops: )? Jag är hyffsat händig, så får jag bara instruktioner så fixar jag det mesta. Allt har sin tid, återkommer i så fall med nya frågor.

Link to comment
Share on other sites

expansionskärlet är en plastburk som innehåller glykol (brukar vara fylld till hälften normalt sett). Kärlet sitter i motorrummet.

det enklaste är att känna på övre kylarslangen. Är den STENHÅRD när bilen är ordentligt varmkörd så har man en läcka.

tänk på att 3.8L-motorerna kommer börja läcka förr eller senare, så även om den är fräsh nu, så kommer du få problem (om inte packingarna är bytta redan såklart)

Link to comment
Share on other sites

Ok, då vet jag. Får i så fall se till att hålla koll på topplockspackningarna.

Någon som har svar på mina tidigare frågor?:

Killen som äger den sa att det är 190 hk i den och nämnde att motorn är bytt av en tidigare ägare. Kan det vara en nyare modell av V6:an som är monterad? Kan jag kontrollera det?

Vad jag finner så var det 1999 som 190-hästarsmotorn kom. Kan detta byte påverka bilens prestanda negativt i övrigt? Klarar de övriga delarna i bilen denna kraftökning?

Samt

Kan man förresten fälla in backspeglarna? Jag är nämligen osäker på om jag kommer in i garaget utan att fälla in dem.

Link to comment
Share on other sites

backspeglarna går nog inta att fälla in.. de är jag rätt säker på..

de med motorn kan nog stämma.. har för mig att dom nyare v6orna är lite upphottade.. men jag vet inte hur du kan kontrollera de..

Link to comment
Share on other sites

Det låter ju som att den tidigare ägaren bytt motor för att lösa problemet med topplocket. om så är fallet är det ju görbra. :-) Försök ta reda på vilken årsmodell nya motorn kommer ifrån så du kan påpeka det om du behöver köpa delar till motorn... annars blir det lätt fel :)

Link to comment
Share on other sites

Det är bra ja :) Jag kommer ta reda på vad det är för motor innan ett eventuellt köp. Men kan det bli några komplikationer med en starkare motor?

Tack MarcyWK för infon. Finns det någon/några som har en 95:a med V6:a som kan kolla om det går att fälla in backspeglarna nästa gång de kollar till sin kära ägodel och posta svaret här? Då skulle jag vara väldigt tacksam! Se bara till att inte bryta av dem om det inte går :?

Link to comment
Share on other sites

Det är bra ja :) Jag kommer ta reda på vad det är för motor innan ett eventuellt köp. Men kan det bli några komplikationer med en starkare motor?

Tack MarcyWK för infon. Finns det någon/några som har en 95:a med V6:a som kan kolla om det går att fälla in backspeglarna nästa gång de kollar till sin kära ägodel och posta svaret här? Då skulle jag vara väldigt tacksam! Se bara till att inte bryta av dem om det inte går :?

det går inte att fälla speglarna på mustangen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...