July 23, 200618 yr comment_31185 Ja, nu är det nära men jag har fastnat vid termostaten Jag har "restrictor plate" i botten på termostathuset på blocket. Hålet där är ca.19 mm.Termostaten som medföljde min oturs-motor når dock inte ner så långt och själva plunchen på den termostaten är endast 12mm i diameter. Meningen är väl att den skall kunna stänga till så att vattnet tar vägen via kylet istället för att åka runt i blocket? Att ta bort termostaten ger följdaktligen också dålig fart genom kylet.Ja, då vill man ju snabbt som satan få tag på en riktig termostat här i svedala. Har hört att det är lätt att få fel, att man får en till windsor i stället Var får jag alltså snabbast tag på en riktig termostat ? Hade hoppats få liv i skiten i veckan. Har ju besiktningstid på fredag Bifogar bilder på min termostat.
July 23, 200618 yr comment_31188 Kolla med Yankee parts eller Rogers custom..Nån utav dom borde väl ha en tycker jag, Och det är ju inte så långt att åka för dig heller...
July 25, 200618 yr Author comment_31275 Rogers custom hade sådana, flera stycken i tre olika temperaturklasser sade säljaren, men....Jag var besvärlig och frågade mer och talade också om att hålet i själva förstrypningsplattan i blocket är ca. 18 -19 mm. och hur funktionen skalla vara. Han kollade då i sin katalog för 351 CL. och hade då helt plötsligt bara 1 termostat hemma.Jag bad killen jag snackade med att mäta upp den undre delen som tätar mot blockets mässingsförstrypningsbricka och det stämde.Jag har läst att detta är en fälla för alla med clevelandmotorer. Både här hemma och i USA får man den som passar alla andra Fordar och då främst Windsor. Ja, de är ju samma, sade säljaren innan jag fick han på andra tankar.Den termostaten jag hade med från den gamla motorn såg inte ens ut som de andra "standard-Ford-termostaterna". Fan vet var den passar Kanske kan detta hjälpa någon att inte köpa större kyl utan att först noga kolla att man har rätt termostat och att förstrypningsplattan är på plats på sin Cleveland motor .