Jump to content

Varningslampa


Danne H

Recommended Posts

Jag har varit ute på en härlig 200-milatripp via Danmark och Norra Tyskland. Efter ca 30 mil och tankning i Vårgårda började varningslampan "Service Engine Soon" att lysa konstant. Enligt instruktionsboken har då OBD-systemet hittat något fel. Jag körde då en systemcheck på färddatorn som visade att allt var ok.

Lampan lyste sedan hela vägen och slocknande först efter tankning i Katrineholm på hemvägen till Enköping.

Är det någon som har varit med om något liknande och vet vad det beror på?

För övrigt har bilen väckt uppmärksamhet var vi än dragit fram, blev stoppad av tullaren på Öresundsbron som bara ville fråga om bilen och inget annat.

Danne

Link to comment
Share on other sites

Antagligen har det något med tankmätaren att göra som artikelförfattaren här brevid har noterat. Det kan även vara lite andra saker. Exempelvis brukar TPS-givaren ge upp, ny tps och ny programvara i bilens styrdatorn brukar göra susen. Då brukar å andra sidan bilen hamna i ett nödläge med begränsad effekt, men men.. säkrast att koppla in en dator och kolla läget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har råkat ut för det två gånger.

Första gången slocknade lampan efter en kort bit.

Andra gången det hände var direkt efter service varför jag misstänkte att verkstan hade råkat fylla på för mycket olja eller något annat. Efter att ha kollat oljan och för säkerhets skull sänkt oljenivån "resetade" jag lampan men såklart kom den tillbaka. Efter en tid slocknade den dock igen och nu har den varit släckt rätt många mil. Peppar peppar...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...