Jump to content

Recommended Posts

handbromsen på min 95a v6a tar lite dåligt så jag tänkte försöka spänna vajern.. har inte gjort de på mustangen innan så jag vet inte riktigt vart man ska börja..

vore tacksam för lite anvisningar??

//makkan

Link to comment
Share on other sites

Handbromsen går inte att spänna på gamla mustangen. Systemet är helt självjusterande och upplever man att handbromsen går i taket är något trasigt.

Det det nästan alltid brukar bero på är att det sitter undermåliga piratbelägg bak som sviktar, ofta beroende på att skrikplattorna börjat rosta och då flexar hela klossen när man rycker i kryckan.

Mitt tips är att undersöka att:

1) Ingen rost finns överhuvudtaget runt bromsklossarna

2) Att det finns belägg kvar

3) Att skivorna inte är rostiga

4) Att länkaget fungerar vid bromsoket, dvs att du ser att det jobbar, att ingen del rostat fast.

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Ja att spänna vajern när handbromsen tar dåligt är ju i stort sett en mytt som inte fungerar på någon bil alls.

Precis som Grufman säger så är det dom grejerna du först ska kontrolera.

Har du trumor på en bil som handbromsen tar dåligt börja alltid med att montera ner dom och gör rent allt plus nya belägg och ett litet extra tips där spiralfjädern som går inne i trumman till armen smörj vajern i böjen där med typ kedjeolja gör underverk om man vill ha en perfekt handbroms plus det sedvanliga lite kopparfett bakom trumbelägens anliningsytor mot bromsskölden.

När det är gjort så gäller samma på både bilar med skivor och trummhandbroms.

Smörj vajern speciellt noga i alla öppningar och alla böjar så gott som det går att komma åt varje kärvande böj gör att handbromsen blir trögare att dra i och tar sämmre och balancen mellan bromsarna blir sämmre.

Får du till det riktigt bra, så brukar dom bli impande på besiktningen när det inte skilljer nånting mellan bromsarna utan dom tar exakt lika mycket, då är det kul att besikta.

Lycka till med bromsfixandet.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...