Zapata March 11, 2003 Report March 11, 2003 Varning för Staffan Beck ABDom installerade en Vortech Supercharger i min GT 2000 med 1200mil på mätarn våren 2002, hela motorn är nu helt körd med knappt någon kompression på kolvarna och en kolv är spräckt.Dom vägrar att ta ansvar för sin installation och vill ha mera pengar av mig för att fixa allt trots att jag låtit Ford besiktiga bilen och fått bekräftat att installationen orsakat motorhaveriet.Jag har får nu bekosta en helt ny motor själv! Citera
lestat March 11, 2003 Report March 11, 2003 Häng ut dem här...http://www.svartalistan.com/ de kontaktar även firman för kommentarer.... Citera
1096 May 8, 2003 Report May 8, 2003 Vilken otur....Vad hade du för laddtryck?Stora spridare och så...Låter som för lite bränsle lite för ofta... Ungefär som när man åkte ligistmoppe.. i nerförsbackar med fingrarna på munstycket och skurva..rätt som det var så blev det för magert och motorn nöp....skämt och sido - Stäm dom.. Måste ju finnas ett ansvar hos motorbyggaren att skuva på grejer som motorn pallar för. Citera
Zapata May 8, 2003 Author Report May 8, 2003 Det var ett komplett kit från vortech med dator, spridare, bensin pump mm.Haveriet är förmodligen orsakat av mager soppa blandning som du säger.Ska med största sannolikhet upp i rätten men det vore bra om någon kunnig kunde säga vad exakt som gått snett eftersom det är datorn som styr alla parametrar, vore bra med lite extra kött på benen i rätten. Citera
Zapata May 8, 2003 Author Report May 8, 2003 Enligt en test på "rullande landsväg" så låg laddtrycket på 0,57 BAR vid 5700varv, det var innan compressorn började spruta olja. Citera
1096 May 8, 2003 Report May 8, 2003 Okej... låter inte särkillt mycket med tanke på skadorna.....Hur som helst vill jag inte var i din sits...Tror det blir billigare att renovera motorn och bygga upp den som den ska vara än att sitta i rätten....Själv har jag blaner på att ge min femnolla lite andhjälp men det kostar ju... Citera
Zapata May 8, 2003 Author Report May 8, 2003 Nä, rätts hjälp ingår i bilförsäkringen, jag är helt säker på att vinna då konsumentlagen är kristallklar på denna punkt. Jag har redan bokat Turbocenter i Tullinge för att byta ut alla trasiga delar i motorn och sätta in titan kolvar och en optimerad dator.Det ska sägas att den dräpte allt på gatan innan haveriet och den lär bli ännu värre med hjälp av Turbocenter, hade innan ca 490 hästar och räknar med en 550-600 när jag är klar men det kostar som du sa, Jag kommer att ha lagt ner över 200 000 när den är klar Citera
Bullen May 15, 2003 Report May 15, 2003 för 200.000:- hade jag köpt mig 2 snygga bilar istället typ 2 st 60 tals Musse .... men det är ju jag det Citera
Zapata May 15, 2003 Author Report May 15, 2003 Nä! nya mussar ska det vara, även om dom gamla är fina att titta på. Citera
Daniel CMC737 May 22, 2003 Report May 22, 2003 Tråkigt problem det där.Har du eller någon annan kontrollerat spridar storlek och blandningsförhållande vid installationen.Det står i test instruktionen efter installation att det skall göras annars kan man råka ut för det du precis har gjort.För du fick väl med en anslutningskabel och ett datorprogram för att kunna göra efterjusteringar med följande tester, eller?En grundregel på V8 motorer är att alltid justera till "rich side of lean" dvs. hellre fetare blandning än för mager.På´t igen Citera
Zapata May 22, 2003 Author Report May 22, 2003 Inga justeringar på datorn skedde, firman sa att det var ett färdigt kit från Vortech, jag vet nu att allt måste kollas efteråt, firman sket bara i det helt enkelt. Citera
Recommended Posts