Jump to content

302a i min Vedette, tips på motorn önskas!


Mecman

Recommended Posts

Hej!

Har köpt en mycket dålig Musse IIa -75 och tänker plocka över hela drivlinan i min Vedette 58. Nu har jag läst att motorn 302" är på 129hp SAE net. och det är perfekt inför regbesiktningen. Jag vill dock locka ut liite mer hästar. Är öppen för förlag på lämpliga åtgärder. Kolvarna är ju smog så de ryker, men topparna å kammen, vad göra? Hör av er ni som kan det här. Motor, låda ska förstås renoveras....

Nån som har delar? :D

Link to comment
Share on other sites

Ja kammen åker samma väg som kolvarna rakt i sopphinken! ;)

Topparna är det igentligen inget fel på beroende på vilka kolvar du använder istället.

Desstom går det att bearbeta bort en massa material ur 70-tals toppar.

Jag har själv haft en 78 302 där jag slipade ur smogkanalerna ur topparna och skaffade billiga 11:1 Badger kolvar och jag fick en jäkla snurr på den maskinen.

När det gäller ny kam så kan du i princip bara välja efter vilket insug du planerar montera på?

Bland de mest prisvärda och bästa kombinationerna är det vanligaste Edelbrock Performer insuget i kombination med samma kamaxel

Du får både bra körbarhet och vacum till bromsarna.

En vassare och bra kam är Ford Motorsports egen M-6250-A312

En bra "all around" axel med lite skönt "rumtidump" läte från avgaspiporna

OBS! Innan du hugger in i motorn så kolla att den går att borra om du ska göra det?

302 motorn går bara att borra max 030''.

Över det och väggarna spricker förr eller senare

Link to comment
Share on other sites

Tack Per för ditt svar! :D

Som du kanske förstår, så måste jag hålla igen lite med modifieringarna för att kunna regga in Vedetten som har en sid-V8 på 84 vilda hk från början. Det är ju nya regler för ombyggda bilar nu, men jag åker på väldigt mycket ombygg på bilen om det syns att det är 4-port edelbrock-insug mm på motorn. Så nu till början så tänkte jag trimma rätt moderat, dvs kolvar, lätt portade toppar å 2-port. Motorn bör väl ändå kunna bli på ca 220hp som Mustangerna var på 68-69? Kamaxeln vet jag inget om på 75ans motor, men den är i alla fall andvändbar till en början? Drivlinan i övrigt är C4 å 8" 3.00:1

Link to comment
Share on other sites

Omöjligt för en besiktningsman att säga att ett Performer insug skulle vara ogiltigt.

De har dessutom inte en blekaste om det är rätt med 4 eller 2-port. :D

Men planera som du tänkt att regbesikta med orginalprylarna.

Fast en kamaxel kan du klämma in iallafall då det är himmla bökigt på Ford att byta i efterhand.

Gör allt svåråtkommligt nu medan du har chansen!

Rekommenderar dig starkt 11:1 Badger kolvarna om du tänker behålla orginaltopparna.

Tipsa att lura beiktningsmän på hög effekt är att bulta in en restriktorplatta mellan insug och förgasare.

Jag borra en aluminiumplatta med 4st 15mm hål under 4-port 750 Edelbrockförgasaren.

Bilen kändes som en VOLVO 343 då! hihi

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...