August 20, 200321 yr comment_2017 ---------------------------- Motor 351 cleveland 4V:Monterar toppar med fel-pro (FP) blå packningar (+ koppar packningar under för sänkning av kompression )FP menar att det inte behövs efterdrag av topparna med deras packningar. ok eller.....4V orginal järn insug:Använder FP baljan + packningar mellan plåt o toppar. Använder naturligtvis svarta pack-material&lim som följer med.Vissa?! menar att man bör efterdra insuget efter varmkörning av motorn.Hur har ni gjort ?......Efterdra:Efterdra, lossa en bullt i taget (å dra i rätt moment ) i samma schema som åtdragningen. ( så har jag alltid gjort )Men någon ville påstå att för att efterdra MÅSTE man släppa på alla bultar och sedan dra dem med föreskrivet moment.Inväntar intressanta svar...
August 20, 200321 yr comment_2019 Toppar ska aldrig behöva efterdras.Man dra däremot i flera omgångar och ökar momentet efterssomInsuget bör alltid efterdras.Särskillt aluminium insug.Lossa bultarna vid efterdragning är ingen vits. Dra bara igen med rätt moment.OBS! Använd aldrig olja på gängorna!
September 5, 200321 yr comment_2206 Hej PerDu skrev:"OBS! Använd aldrig olja på gängorna!"Varför.... ?
September 5, 200321 yr comment_2207 Sorry jag överdrev lite kanske för de ska inte vara torra heller!Visst lite motorolja har man på gängorna men jag läste om någon som smörjde med teflon och fyllde hålen och grejjade.De gå helt enkelt för lätt och följden kan blir gängpaj.Se bara till att har rätt moment så fixar det sig.
May 18, 201212 yr comment_115376 Någon som vet vad det ska vara för åtdragningsmoment på ett edelbrock performerinsug?
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.