Jump to content

Featured Replies

comment_2017

----------------------------

Motor 351 cleveland 4V:

Monterar toppar med fel-pro (FP) blå packningar (+ koppar packningar under för sänkning av kompression )

FP menar att det inte behövs efterdrag av topparna med deras packningar. ok eller.....

4V orginal järn insug:

Använder FP baljan + packningar mellan plåt o toppar. Använder naturligtvis svarta pack-material&lim som följer med.

Vissa?! menar att man bör efterdra insuget efter varmkörning av motorn.

Hur har ni gjort ?......

Efterdra:

Efterdra, lossa en bullt i taget (å dra i rätt moment ) i samma schema som åtdragningen. ( så har jag alltid gjort )

Men någon ville påstå att för att efterdra MÅSTE man släppa på alla bultar och sedan dra dem med föreskrivet moment.

Inväntar intressanta svar...

comment_2019

Toppar ska aldrig behöva efterdras.

Man dra däremot i flera omgångar och ökar momentet efterssom

Insuget bör alltid efterdras.

Särskillt aluminium insug.

Lossa bultarna vid efterdragning är ingen vits. Dra bara igen med rätt moment.

OBS! Använd aldrig olja på gängorna!

  • 3 weeks later...
comment_2207

Sorry jag överdrev lite kanske för de ska inte vara torra heller!

Visst lite motorolja har man på gängorna men jag läste om någon som smörjde med teflon och fyllde hålen och grejjade.

De gå helt enkelt för lätt och följden kan blir gängpaj.

Se bara till att har rätt moment så fixar det sig.

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...