Jump to content

Recommended Posts

Är det ett känt faktum, att vindrutor på cabbarna (65-66) är svåra att få täta? Bytte ruta och det låg klet för sex bilar sa glasmäster. Tätt blev det inte heller, utan läcker både här o där. Man kan ju ha trevligare, än att åka fram o åter till glasmästarn. Har hört att det legat enormt med klet runt rutorna i andra cabbar. Någon som känner igen problemet?

Vet inte exakt var det går in om det är vid gummilisten(som också är bytt) eller mot plåten. Men in går det på flera ställen -på mitten i underkant av rutan och rinner ner längs mittkonsolen och lägger sig i en pöl på golvet. samt rinner ner längs kickpanelen på hö.sida. Funderar på om det är från A-stolpen eller om det är gummilisten som inte tätar mot den lilla ventilationsrutan. Tröttsamt är det i alla fall och roligare saker finns att syssla med än att åka fram o tillbaka till glasgubben.

Jag var rädd för det men testade genom att hälla en hel bringare med vatten där och då var det helt torrt. Jag bytte ruta pga ett jättestenskott(dengamla var fullständigt tät) och sedan kom problemen.

Att täta mellan gummilisten och stålbågen med kletmassa är enkelt och måste(?) bli tätt. Kletmassan är även till för att täta mellan bågen och de rostfria listerna runt bågen ( samt hjälpa till att hålla listerna på plats).

Kan det vara att glaspelle gjort ett tokjobb och monterat gummilisten runt rutan lite fel, kanske klämt den, så vattnet rinner mellan rutan och gummilisten??

:--

Ja något galet måste han gjort,fähunden. Nu skall jag in igen, så får vi se om han lyckas få det tätt. Dessutom är jag inte nöjd med inpassningen av den rostfria listen runt rutan. Gummilisten skall väl sticka upp en bit ovanför denna, men i mitt fall ligger den under och blanklisten "rider" på gummilisten, så det blir en ful glipa. Aldrig får man vara riktigt nöjd!!

Gummilisten "sticker ut" ca 5mm under kromlisten, alltså synlig på rutan.

Gummilisten är ganska tjock så kromlisten kommer ju några mm från rutan, men gummilisten ligger tajt mot rutan och kromlisten tajt mot gummit. Svårt att få en bra bild men här syns lite.

Jo jag kollade lite mera i dag och den ligger nog rätt OK ändå (även om det är snyggare på den andra bilen jag har) Man är väl för petig också och "snöar in" på grejer när det böjar krångla så här. Men TÄTT skall det vara.! Skall nu in till glaspelle igen på mån. igen så får vi se vad det leder till.... en utskällning kanske? Det fick jag när jag första gången påpekade att rutan läckte! Det var MITT fel, fick jag reda på. Man upphör aldrig att förvånas...