Bosse N September 8, 2006 Report September 8, 2006 En dum och kanske ointressant fråga men hur uttalas fastback egentligen? Uttalas det "fästbäck" eller som jag själv brukar säga "fastbäck" med ett "långt A"? Slantsix kallas väl Valiants med sexa och inte "Släntsix" eller för att ta ett annat exempel "Slantbäck" uttalas väl Ford -37 (Us-modell) i motsats till "Turtleback" alltså "Slantbäck" istf. "Släntbäck" Citera
Leffe N cmc712 September 8, 2006 Report September 8, 2006 För att generalisera lite så är väl mera "engelsk" engelska med långt "a" och "amerikansk" engelska med långt "ä" i uttalet. Det är iallafall vad jag minns ifrån engelska-lektionerna i plugget... Citera
NiklasW September 9, 2006 Report September 9, 2006 På amerikansk engelska så uttalas det ju "Fästbäk" och då är det väl så det ska vara eftersom det är en amerikansk bil Citera
Bosse N September 10, 2006 Author Report September 10, 2006 Kanon! Tack för svaren, då vet jag till nästa gång...Mvh/Bosse Citera
Nenne September 13, 2006 Report September 13, 2006 Dialektala skillnader förekommer i USA lika väl som i Sverige, minst lika stor skillnad som mellan "Skånska" och "Norrländska". Jag begrepp knappt ett ord de infödda South Carolinaborna sa. Citera
Recommended Posts