Jump to content

Recommended Posts

Hej Pelle.

Svår fråga p.g.a. att många antenn placeringar är gjorda i efterhand.

Jag tror inte det finns någon bestämd plats, bara att antennhålet i

vänster skärmen kommer på en öppen plats d.v.s, att inte det är något

i vägen under.

Antennen placeringen brukar styras av var ingångshålet i kupén är

eller snarare i dess närhet.

Har själv haft detta problem med var anntennen skulle sitta då jag

renoverade en 65HT.

Kollade på många 65or och konstaterade att alla hadde en ungefärlig

placering.

Hålet för antenn måste vara i utkanten av ovansidan annars så kommer

det för nära friskluftsintagets kammare.

Kammaren går ut en bit under skärmen och är därmed i vägen för en

smärtfri montering. :wink:

Tack för svaret Lars. Jag har ju bilen demonterad, och ser ju att det är trångt under, så den hamnar ju ganska lång ut pga både friskluftskammaren men oxå förstärkningen på undersidan av skärmen. Men du menar väl fel när du skriver vänster skärm? Jag har bara sett antenner monterade på höger. Du svarade mig även på rostskyddsfrågan, men där går det inte att svara. Vad tror du om att lämna några hål öppna i balken och i så fall var? Du förespråkar underreedsbehandling, men det räcker väl i dörrar och hålrum? Är dinitrolså överlägset, jag har redan köpt på mig Hagmans grejor, tycker du jag ska byta?

Hej Pelle.

Jag menar så klart HÖGER skärm tröttheten gör sig påmind.

Ventilationshål bör det nog vara och då på ovansidan av balken

om den inte sitter på utsatt ställe för vatten.

Annars behövs det dränering så att vatten som eventuellt kan komma

in skall kunna komma ut.

Hagmans är säkert lika bra som anndra hålrumsvättskor jag namngav

bara en typ som jag använder.

Det blir gäna så att man använder en typ eller fabrikat i mitt fall Dinitrol

som man sedan fastnar för. :wink:

Underedsbehandla alltid det kommer du att var glad för när det gått

några år.

Det behöver inte vara tjockt utan det räcker med ett tunt skickt. :wink:

Tack för svaret Lars. Jag har ju bilen demonterad, och ser ju att det är trångt under, så den hamnar ju ganska lång ut pga både friskluftskammaren men oxå förstärkningen på undersidan av skärmen. Men du menar väl fel när du skriver vänster skärm? Jag har bara sett antenner monterade på höger. Du svarade mig även på rostskyddsfrågan, men där går det inte att svara. Vad tror du om att lämna några hål öppna i balken och i så fall var? Du förespråkar underreedsbehandling, men det räcker väl i dörrar och hålrum? Är dinitrolså överlägset, jag har redan köpt på mig Hagmans grejor, tycker du jag ska byta?

På svensksålda bilar (inte din 64½ alltså) var det inte ovanligt med vänstermonterade antenner. Med i de amerikanska radiokit'en fanns en mall som visade vart hålet skulle vara. PÅ antennens bas finns en utbuktning som ska styra så att antennen monteras lodrätt (om man tittar bakifrån eller framifrån). Det får mig att tro att hålen normalt stansades ur om radio monterades.

Hej Pelle!

Titta på den här sidan: http://www.hammar.dyndns.org/options.htm

Långt ner på den sidan har du "Radio Antenna". Där finner du ett blad med monteringsanvisning, och ett blad med mallen, som man kan printa ut.

Om man läser texten som står på mallen kan man se att hålen inte stansades ut. Man borrar först ett litet 5/16" hål ("utbuktningen") och sedan det stora 1-1/8" hålet.