Jump to content

Fel bromskraftsfördelning på -66 Mustang


Ronnie S

Recommended Posts

Jag var precis och besiktigade min -66 Fastback (V8-bil med trumbromsar runt om samt servo. Helt original.). Dom släppte inte igenom bilen för att den har fel bromskraftsfördelning mellan fram- och bakaxel.

Frambromsarna är genomgångna för ca 1,5 år sedan (nya hjulcylindrar och nya backar), och dom tar som dom ska, säger bilprovningen. Problemet är att bakbromsarna tar FÖR MYCKET.

Detta förstår jag är ett välkänt problem på tidiga Mustanger, men på min bil kanske det till och med är större skillnad fram/bak än på andras bilar.

Jag har två ideer om vad jag skulle kunna göra:

1. Montera en bromskraftsfördelningsventil på bromröret till bakbromsarna.

2. Försöka hitta bromsbackar till bakbromsarna som har hårdare beläggmaterial än det nuvarande (som säkert är gamla med asbest).

Har någon några erfarenheter eller synpunkter?

Link to comment
Share on other sites

1. Ford sierra har en bra bromsreduceringsventil. VOLVO 140 också

2. Ett 0kr knep är att helt enkelt ta bort beläggningsmaterial. Prova med att kapa ur 30% av beläggningsmaterialet på backarna.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen, nu är Mustangen ombesiktigad och godkänd!

Vad gjorde jag? Jo först kollade jag att det verkligen var rätt grejor som var monterade på bilen, rätt diametrar på hjulcylindrarna både fram och bak, och att justeringarna för bromsbackarna inte hade kärvat ihop osv. Inga fel där!

Så, jag tog bort 30% av beläggmaterialet bak. Den lösningen tilltalade mig mer än att sätta dit en bromsreduceringsventil. Bromsreduceringsventilen bryter ju vid ett visst tryck, så när man bromsar på "hala" underlag (tex när man kör på en grusväg) kommer det ändå att bromsa för mycket bak, resonerar jag.

Genom att ta bort beläggmaterial reducerar jag bromsverkan över "hela registret".

Vid hård inbromsning märker man nu att bilen niger där fram. Så var det inte innan, då ville bakhjulen låsa i tid och otid. Så jag känner mig ganska nöjd, känns som om jag fått en mycket säkrare bil ifall man behöver göra en panikbromsning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...