TonyM67 January 1, 2007 Report January 1, 2007 Hej som bekant köpte jag min bil eftersommaren iår jag körde hem bilen 62 mil och med tiden blev det mörkt då såg jag att det endast fanns belysning iett instrument.Jag plockade ur instrumenttavlan och bytte ut alla lampor mot 4wattsjag testade intrumentpanelen i bänk och alla lampor lyser när jag sedan sätter in panelen i bilen fungerar inga lampor alls Jag vet att när det gäller el så kan det vara vad som helst men har någon nån ide om vad det skulle kunna tänkas vara.? TonyM67 Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 1, 2007 Report January 1, 2007 Hej.Svårt att veta, har du provat att vrida dimmer, kan vara så att motståndet som ser ut som en fjäder på dragströmbrytarens baksidan är av (trasig). Dragströmbrytarens potensiometer som det heterpå fackspråk är den som reglerar ljus styrkan påinstrumentet, denna del kan bara kollas när brytarenär demonterad från instrumentbrädan. Vrid dimmer till båda ändlägen och kolla om du får fullbelysning på instrumentet, om dimmer är trasig såbrukar det antingen lysa med full effekt eller inte alls,finns även ett fristående läge som tänder lampan i taket,före det fristående läget för innerbelysning i tak så skall¨det var max belysning på instrumentet. Det ju kan också vara så att du inte tryckt ihop kontackterpå baksidan av instrumentet, glapp eller inte helt ihoptyckt,det finns massor av konstigheter när det gäller el. Du bör i alla fall få intrumentbelysningen att fungera omparkeringsläget på dragströmbrytaren gör att p-ljuset tänds, dessa två är kopplade på samma ställe på dragströmbrytaren. Citera
TonyM67 January 1, 2007 Author Report January 1, 2007 HEJ Lassevar ut till garaget och testade det du föreslog, parkeringsljusen fungerar men tyvärr så tänds inte innebelysningen eller panelen då jag vrider brytarern fram och tillbaka,om man vridr åt vänster max så hörs ett klickande som om det vore en brytare som slår ifrån samma ljud återkommer då man vrider till hö. Sedan kan man vrida till höger utan att något händerTG Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 1, 2007 Report January 1, 2007 Hej.Jag har ett par funderingar, har du glömt jordning till instrument-hus, dessa är ju en blandning av plastdelar monterat på plåt. Jag tycker att du skall kolla om du har jord till instrument kollaäven om du mot förmodan kanske dragit loss någon kabel, tror att instrumentbelysning är blå kabel med röd rand. Rätt det skall klicka till när du tänder beysningen i taket, före detklicket så är det full ljusstyrka på instrumentbelysningen. Citera
TonyM67 January 2, 2007 Author Report January 2, 2007 Hej igen har nu varit ute i garaget,jag drog en extra jordkabel från baksidan av instrumentpanelen till jordpunkt på bilen,så nu är jordningen 100,mätte sedan med instrument den blåkabeln och där fänns ingen spänning.att det är denna kabel som du nämnde är ganska säkert.När jag lägger spänning ¨på sockerbiten på instr och använder extra jord kabeln då lyser instr men i bilen icke Dvs ingen spänning påblå röda kabeln.kanske får titta på dragbrytaren ialla fall Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 2, 2007 Report January 2, 2007 Hej. Ja det låter som om felet sitter i dragströmbrytaren ialla fall, troligen har något hänt med kontacktdelenför spänningen till instrumentbelysningen. Om man drar en extra kabel från samma ställe sommatar parkeringljus så får du instrumentbelysningmed full styrka, men detta är bara en nödlösning tillsdu hittat det egentliga felet, om du behöver belysningenNU. Citera
TonyM67 January 2, 2007 Author Report January 2, 2007 Hej Larstroligen är de som du säger att dragkontakten är trasig ,vet du vart man får tag på en I sv eller skall man skicka efter fråb USA,Det är ju inte så brådskande så jag får väl försöka få tag på en så det blir riktigt gjort.Jag sänder med några bilder kanske kan du säga vad de två gula kabelskona(gummiklädd) skall vara till för Citera
Leffe N cmc712 January 2, 2007 Report January 2, 2007 Ljus-strömbrytaren brukar finnas i lager hos tex. Hansen Racing. Citera
TonyM67 January 2, 2007 Author Report January 2, 2007 Hej Leffehar du mer info om Hansen Racing,adress,tel,hemsida?Tackar på förhand Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 3, 2007 Report January 3, 2007 Hej igen.Ring Norrlands Custom, dom har den i lager. 0660-828 10 (Snabba att leverera) Citera
MarcusE cmc1900 January 5, 2007 Report January 5, 2007 Hej Tony,Ibland är den enklaste förklaringen bäst. Har läst inlägget och ser inte om säkringarna har kollats. Instrument- och innerbelysningen har en egen säkring. Kan det vara så att säkringen gick i samband med bytet av alla lampor?Ursäkta om detta är för basic oc du redan kollat Citera
TonyM67 January 5, 2007 Author Report January 5, 2007 Hej Marcus Jag har bytt alla säkringar så jag tror inte det är där felet ligger men tack för omtanken TonyM67 Citera
CMC-49 January 5, 2007 Report January 5, 2007 Felet är troligtvis strömbrytaren som är kass.Så vart det på min 68a :-) Citera
TonyM67 January 5, 2007 Author Report January 5, 2007 Hallå Jag har ringt Hansen Racing Han hade 3 i lager 320:- verkar själigt tycker jag . men vet någan av er hur man får bort den gamla , hur är den fastsatt ¨, jag har inte hitta några fästskruvar i godset . Hjälp!!! Jag frågade aven om spänningsregulators som sitter på inst.panelen på Hansen racing sa man att den utgått ,, någon som vet dess funktion????Tackar på förhand Citera
CMC-49 January 5, 2007 Report January 5, 2007 Hej. börja ned att ha instrumentpanelen av monterad så är det lättare:-bild 1. drag ut strömställar pinnen 1 till stop, tryck sedan på den lilla knappen 2 på strömställaren och drag ut pinnen,bild 2, så nu är pinnen 3 ute och man kan fortsätta demonteringen. bild 3, leta nu upp en stor skruvmejsel eller något som kan passa i spåret 4 du ser och skruva loss denna del.bild 4, så nu ska du ha strömställaren lös med detaljer ihopsättning gör baklänges:-Lycka till Citera
TonyM67 January 5, 2007 Author Report January 5, 2007 Va läckert Tack Acapulco jag skall testa det redan imorgon bitti ännu en gång Tackar Tony M67 Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 5, 2007 Report January 5, 2007 Hej.Angående späningsregulator så har den till uppgiftatt hålla ner strömstyrkan på mätare t.e.x tankmätare,tempmätare, mm. Du kan använda sökfunktionen i överkant på sidan,knappa in Spänings regulator och sök så får du upptidigare frågor i ämnet. Jag tror att du kan få tag på regulatorn hos, NorrladsCustom eller Amerikan racing, en varning dock, omden finns att köpa så vill dom flästa ha bra betalt,som reservdel i USA kostar den inte mycket. Citera
Pelle cmc 375 January 6, 2007 Report January 6, 2007 Hej Ska du byta regulatorn så läs detta inlägg. http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... lektronisk.Jag köpte en regulator av en av dom tidigare nämda firmorna men var inte nöjd, mätarna visade inte rätt, fick en ny, men ungefär samma problem. Själv skulle jag nog prova en elektronisk. Citera
TonyM67 January 30, 2007 Author Report January 30, 2007 Hallå Musse Vänner ,som bekant så hade jag problem med instrumentbelysningen i min 67:ajag fick många fina råd av er och jag följde dem ,jag var över till staterna och tog chansen och köpte både regulator och drag brytare Och sii ny lyser det såååååå fint tack alla ni som engagerade er,Tony M67 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.