Jump to content

9 tums diffad bak axel


Recommended Posts

Det är så att jag håller på att leta efter en 9 tums diffad bak axel

Vad är det man behöver tänka på när man köper den?

Har det någon betydelse om den har 28 eller 31 splines?

Hur räknar man ut vilken utväxling man ska ha?

Tacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har letat i 2år nu och konstaterat att det knappt finns något som är OK längre.

Antingen fel dimension eller jobbiga 4.11:1 utväxling som inte funkar på landsväg. Sen är det svårt att hitta rätt bredd. Har du en Musse före 67 så är det nästan omöjligt att hitta en färdig. Hittar man 1 som är rätt så är det iallafall nedslitet. Bara en ny utväxling går loss på 4000 i Sverige.

Så nu har jag beställt en helt ny axel från Perogie i USA

http://www.perogie.com/

Det beror ju lite på hur du ska använda bilen??

I mitt fall vill jag ha en startsnabb bil men änndå villja behålla landsvägshastighet utan att bli hörselskadad.

Jag valde därför 3.5:1 i utväxling. Över det och bilen blir jobbig i 90 km/h

Dimensionen på axlarna beror på motorn men i de flesta fall klarar man sig med 28splines

31splines är ovanligt särskillt före 1967

Efterssom jag får nytt så tog jag 31splines

Alla axlar har faktiskt "diff". Lite petigt men det är fel att säga "diffad" för det är alla bakaxlar i hela värden.

Det man menar är att den ska vara "spärrad" eller "ospärrad". En del säger också "Öppen"

Den vanligaste spärrande diffen är "Limited slip" eller "Equa lock" som det också kan heta. I Sverige säger vi "lamell diff"

Mer ovanligt och jobbig att köra med är "Detroit locker" eller översatt på svenska "kon diffrential"

I princip endast för dragrace och strippen. För ett jäkla oväsen varje gång du svänger

Ett alternativ tips som är minst lika bra som 9'' axeln är Fords 8'8 axel som sitter på Pickuper.

Lätt att hitta i Sverige och bra pris men måste nästan alltid korta av dom :cry: tyvärr

Till denna finns andra typer av spärrning som exempelviss "tryckluft"

Då kan du aktivera den enbart när du behöver den.

Som vid rödlyktorna! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det går. men är dyrt. bättre att köpa en som är "diffad" från början, och senn byta det som är slitet.

Håller med Per B, om att det flesta axlar och klumpar oftast är rätt så slitna, att renovera en axel/klump kostar 10.000-15.000kr

eller mer, så att köpa nytt kan vara biligast i längden.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick tips om en kille i Norrköpng som renoverar bakaxlar, jag ringde och kollade priser:

Arbete 2.500:-

Slitdelar c:a 1.800:-

Här är hans telefon:

STIGS AXLE & PARTS, 'norrköping',

Telefon: 0121-30125 070-5214709

// Mikke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...