Guest Anders January 6, 2007 Report January 6, 2007 TjaJag ska byta bromsok på min volvo 240 88a men har stött på ett problem. Jag ska plocka bort bromsrören och dom verkar sitta som fan och är gjorda i koppar. Så fort man ska ge sig på attt lossa dom blir dom bara runddragna eftersom koppar är så mjukt. Finns det några bra verktyg eller tips för detta så att jag slipper byta alla rör i hela bilen (enda stället dom går att lossa är nämligen huvudbromscylindern)?Mvh Anders Citera
JanneJ January 6, 2007 Report January 6, 2007 Om det har gått så illa att nippeln är rund brukar jag klämma fast en svetstång runt resterna och sedan knacka med en liten hammare mycket försiktigt på svetstången länge, länge. Det brukar behövas några minuters knackande innan det släpper. Motstå frestelsen att slå hårt, tro mig, det slutar oftast med en trasig nippel. Kolla så att nippeln och röret inte sitter ihop när det väl börjar röra på sig bara.Lite värme kan underlätta också. Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 6, 2007 Report January 6, 2007 Jag köpte en gasolbrännare på Biltema, förlåt upprepningenBiltema, kallas för minibrännare med utbytbar gasolflaska,gasolen räcker otroligt länge. Bränaren har räddat många bultar och muttrar även nipplarför bromsrör mm, är mycket behändig att använda. 17-601-602 pris 230.- Det finns även ringnycklar öppna för nipplar, detta är det enda verktyg som bör användas till nipplar, nycklarnafinns också hos tema. sats 3stycken 11-220 60.- Värme och rätt verktyg så är problemet med bromsröroch nipplar till 99% löst. Rund dragna nipplar är inte roligt att tas med även om manmåste använda svetstång, gasolbrännare är det bästa sättetatt få loss dom. Förlåt tjatet om Biltemas grejor men jag har märk undermin perjoden av renoveringar att det är en billig räddning. Citera
micke cmc247 January 7, 2007 Report January 7, 2007 Billig räddning, jag har inte lyckats att dra skallar runda mer med biltema än med kamasa. Lika så har jag aldrig lyckats att knäcka hylsor från Biltema, och jag kan lova misshandla verktyg har jag gjort.// Micke Citera
Guest Anders January 8, 2007 Report January 8, 2007 Tackar för snabba svar. testade detta men fick ändå inte loss dom. Då kommer nästa fråga. det finns en slags nyckel som klämmer åt hårdare ju mer man drar, vad kallas den och vart kan man få tag på den? det verkar som det ända att göra efter som man bara runddrar hur man än gör.Mvh Anders Citera
Janne Holm CMC1740 January 8, 2007 Report January 8, 2007 Kommer du åt med en rörtång så har den sådan funktionbrukar funka för mig samt lite rostlösande medel förstLycka till Citera
micke.olsson cmc 1736 January 8, 2007 Report January 8, 2007 du kan ju försöka med en sk papegojtång men sen måste du nog byta röret iafjag brukar klippa eller såga röret så nära nippeln som möjligt sen använda en 6 kantshylsa och göra ny kona brukar finnas ett par cm tillgodolycka tillMvh Micke Citera
Recommended Posts