NiklasW September 6, 2003 Report Share September 6, 2003 Hej. Är det ett vanligt problem att det knarrar och gnäller från hjulupphängningen fram?På min 72:a låter det något fruktansvärt ibland från högersidan fram. Både när man svänger och i små gupp. Kan det vara något gummi som är helt slut eller något som inte är helt åtdraget? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst September 6, 2003 Report Share September 6, 2003 Tjena! Det som oftast knarrar är polyuretangummin och särskillt de som sitter på krängningshämmaren.Vet du om det är gummi eller utbytt till poly?Är det slitet så kan det också knarra.Börja med krängningshämmaren och byt gummit där.Arvid på Kungsgatan kan ha nya gummin på hyllan.Han har även yttre bulten med gummin på lager. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NiklasW September 7, 2003 Author Report Share September 7, 2003 Tackar. Jo det ser ut som att det är den "yttre bulten med gummi" som är felet. Om det är den som sitter längst ut på "upper control arm" som du menar. För om man tar bort hjulet och ruskar på bromsskivan så ser man att det glappar i sidled mellan "upper control arm" och spindeln.Så det blir ett återbesök hos Arvid! En dålig vana! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst September 7, 2003 Report Share September 7, 2003 Bulten jag menade ser ut så här. 80kr/st hos Arvid.Men på din beskrivning så låter det som det är yttre leden på övre bärarmen som är slut.Orginal så är den nitad och är ett helvete att byta på plats.Som du ser här! Det mest ekonomiska om du vet att det mesta är orginal och slitet är att köpa en helt ny framvagn med kompletta övre/nedre bärarmar.Dom här plåtkonstruktionerna är jäkligt veka på Mustangerna och deformeras med tiden.Kolla på MustangsPlus så får du se vad billigt ett helt kit är!$329 för rubbet på bilden nedan! Hos Hansen ger du över 900kr för bara den undre bärarmen!! Den övre är minst dubbla prisetDet kanske blir en Container frakt senare i vinter så om du är sugen så kan du haka på. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NiklasW September 7, 2003 Author Report Share September 7, 2003 Ja det är rätt billigt faktiskt. Man får väl ta och fundera på ett sånt kit.Och kontainergrejen låter ju rätt bra.Men tror du inte att det kan vara bulthålet i spindeln som har blivit förstorat med tiden? Eller är det hållbarare än så kanske? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 September 8, 2003 Report Share September 8, 2003 Du verkar ju ha en del som behöver åtgärdas, men, imho, det vanligaste orsaken till knarr är den inre länkarmsinfästningen (övre länkarmen). Dessa knarrar alltid på Fordarna, och går inte att smörja om man inte monterar nipplar i ändarna. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst September 8, 2003 Report Share September 8, 2003 Men tror du inte att det kan vara bulthålet i spindeln som har blivit förstorat med tiden? Eller är det hållbarare än så kanske?Nej det är konisk infästning så det tror jag inte har hänt.Inget är ju omöjligt.Det du ser rör sig är själva kulleden som har klappat upp sig.Du kan ju prova att dra åt allting och pumpa i nytt fett i alla leder.Tystnar det då så vet du att det är slut och måste bytas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NiklasW September 10, 2003 Author Report Share September 10, 2003 Igår köpte jag en kulbult på Hansen Racing och plockade dit.Efter det...ojojoj...inte ett ljud från framvagnen! Man har ju fått skämmas när man har åkt runt tidigare. Eftersom det till och med knarrade på rak och fin väg! En dröm att jobba med den här bilen efter som det faktiskt inte finns en rostfläck under den! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.