Jump to content

Recommended Posts

Hur får man fram det exakta utväxligen? Drog en smal bit tejp både på hjul och kardan och började snurra, ett varv på hjulet visar lite mindre än 1½ varv på kardan. Om man säger att ett 1/4 varv är :25 och ett halft varv :50 så har jag ca: 1:35 men det är svårt att se med exakthet.

Någon som har ngt gott råd samt kan svara på va fan jag har för utväxling?

Tack på förhand. Mv. Matte

Link to comment
Share on other sites

Vred du det ena bakhjulet och det andra stod still alltså? Egentligen ska BÅDA hjulen snurras ett varv vardera, samtidigt som du kollar hur många varv kardanstången snurrar. På en bil som inte har diffbroms går det dock lika bra att bara lyfta det ena bakhjulet och vrida det TVÅ varv och låta det andra hjulet stå still.

Jag skulle misstänka att du har 2,80:1 (du fick ju ungefär 1,35, och 2x1,35=2,70). 2,80:1 var standard på bilar med 289-2V och 3,00:1 var standard på bilar med 289-4V (jag talar då om Mustang 65-66).

Link to comment
Share on other sites

Min är T-kodad från början, men tidigare ägare har konverterat eller om han lämnat bort för konvertering till en 302:a med tillbeh.

Arbetet är i allafall mkt proffsigt gjort.

Motorn har endast gått några hundra mil som det ser ut. Man har bytt allt från kompl framvagn till kompl bakvagn samt vxllåda. Tyvärr har jag inte hunnit kollat igenom alla gjutnummer så jag vet inte mer än att det är en

302 med C4 samt 8". Årmodellerna har jag inte. Det är ju helt möjligt att

lådan är från en 67:a och motorn 68 med en axel från 65? som exempel.

Har du ngn aning om ca varvtal på 3:an vid 90-100km?

Om du har 3,00:1 och har 2500rpm som ex så borde väl jag ligga lite

lägre, skönt när man skall åka långt, om man nu vill det med

rattglapp och vindbrus.

Jag skall nämna att jag bara åkt någon mil

då utan varvmätare så jag har ingen klue vad den varvar vid motorvägsfart.

Mv. Matte

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...